Docència

Josep Burgaya presenta "La manada digital" amb un diàleg amb tres professors de la Facultat

21.04.2021

Aquest dimarts a la tarda, el degà de la Facultat d'Empresa i Comunicació, Josep Burgaya, va presentar en un acte híbrid a la Facultat d’Empresa i Comunicació el seu darrer llibre La manada digital. L'acte, que es va fer des de l'aula de Creativitat, el va conduir Xavier Ginesta i va comptar amb la participació de la coordinadora del grau de Comunicació Audiovisual, Ana Palomo, i del professor d'Economia, Rafa Madariaga.

Una trentena de persones van seguir per la plataforma Zoom la presentació a través d'un diàleg entre l'autor i els tres experts de la UVic-UCC. Burgaya planteja en el seu llibre una crítica a la societat hipertecnològica, crítica que fins i tot "té tocs apocalíptics", en paraules de Madariaga. El diàleg va servir per posar sobre la taula la necessitat de no entendre la tecnologia des de la "neutralitat", va plantejar els inconvenients de l'economia de plataformes (que entronitzen Amazon i Google) o "l'extractivisme 2.0", conseqüència del comerç de les dades que la gent deixa a la xarxa i que s'ha convertit en quelcom imprescindible per a aquesta nova economia digital.

Apel·lant al conjunt de recomanacions que Burgaya dona al final del llibre per poder sobreviure en aquesta nova economia, Burgaya va fer èmfasi en la importància de les mirades quan conversem, en la necessitat de no plantejar els debats des d'un punt de vista binari o –a pregunta del professor Ferran G. Jaén– en saber recuperar un determinat ideal "liberal" de competència, democràcia participativa i debat a partir d'entendre el matís de l'oponent.