Dr.Josep Tabernero

Josep Tabernero, distingit amb el Premi Fundació Lilly d'Investigació Biomèdica 2022

31.03.2022

El Premi Fundació Lilly en Investigació Biomèdica Clínica 2022 ha estat concedit al professor Josep Tabernero, director de l'Institut d'Oncologia Vall d'Hebron (VHIO), cap del Servei d'Oncologia Mèdica de l'Hospital Universitari Vall dʼHebron i catedràtic de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, pel descobriment de nous mecanismes implicats en el desenvolupament dels tumors i el disseny de teràpies dirigides més eficaces contra el càncer, especialment en el camp dels tumors gastrointestinals i en el desenvolupament precoç de fàrmacs. En aquest sentit, entre altres contribucions, ha estat pioner en mostrar que la mutació més comuna de la proteïna BRAF (BRAFV600) també passa en altres tipus de tumors a més dels melanomes i ha liderat el sistema més robust actualment disponible per classificar els pacients amb càncer colorectal, i ha demostrat com combinacions de tractaments són capaces de contrarestar els mecanismes de resistència cel·lular basats en l'activació de vies redundants.

Més de 550 publicacions avalen la destacada trajectòria del professor Tabernero, que també és director de l'IOB-Quirónsalud, com un dels oncòlegs i investigadors clínics més rellevants d'Espanya, a més de ser un referent internacional en tumors gastrointestinals i endocrins pel seu lideratge en grans projectes internacionals. Entre altres aspectes, el jurat l'ha fet mereixedor d'aquest premi pels èxits científics d'alt impacte derivats del seu treball, que ha  desenvolupat línies de recerca originals.

Trajectòries brillants

El jurat dels Premis Fundació Lilly de Recerca Biomèdica 2022 va acordar atorgar aquest reconeixement a Josep Tabernero Caturla i a Salvador Aznar-Benitah en les categories de recerca clínica i preclínica, respectivament. Aquests guardons, uns dels més prestigiosos en l'àmbit biomèdic espanyol, reconeixen en la seva vintena edició dos investigadors que han contribuït de manera significativa al desenvolupament de la biomedicina i les ciències de la salut a Espanya, i mantenen una activitat de reconegut nivell científic.

"Les trajectòries brillants dels dos premiats són un exemple de dedicació i encert en la investigació bàsica i clínica. Les seves troballes, d'impacte internacional, han contribuït a donar prestigi a les ciències de la salut a Espanya", subratlla José Antonio Sacristán, director de la Fundació Lilly, que afegeix que l'acte de lliurament d'aquests guardons tindrà lloc el pròxim 20 de juny a Madrid.