Badia i Margarit
Exposició sobre ODS
Exposició Florence Nightingale

La biblioteca dona a conèixer el seu fons a través d'un cicle d'exposicions

28.01.2021

Amb l'objectiu de donar a conèixer el seu fons i contribuir a la divulgació de temes d’interès que el conformen, dels autors i de la seva obra, la Biblioteca de la UVic ha programat un cicle d'exposicions que aniran tenint lloc durant tot el curs. Així doncs, des d’aquest gener la Biblioteca de Miramarges acull l’exposició Florence Nightingale, realitats que es connecten, en commemoració del 200è aniversari del naixement d'aquesta infermera, estadista i autora anglesa. La mostra és fruit de la col·laboració entre la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar i la Biblioteca per homenatjar la figura de qui va posar els fonaments de la infermeria moderna i s'estructura en sis apartats: viatge, compromís, docència, investigació, sistema de cures i lideratge, que destaquen sis aspectes essencials en la història vital i professional de Nightingale. Els llibres, les fotografies, els objectes (cedits per la professora Carme Garolera), les frases de l’autora, i les aportacions del professorat de la Universitat mostren el seu llegat, que permet connectar el passat i el present de la professió. L’exposició estava prevista per al maig passat, però es va haver de fer en format virtual degut a la situació sanitària, ara tot aquell contingut s’ha traslladat de manera molt visual a les vitrines de la Biblioteca.

Al mateix temps, la pàgina web d’exposicions bibliogràfiques també acull dues exposicions virtuals, sobre la vida del filòleg Antoni Badia i Margarit i sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible. La mostra Antoni Badia i Margarit (1920-2014), una vida al servei de la llengua i la cultura catalanes, s’emmarcà en la Setmana de la Ciència amb motiu del centenari del naixement del filòleg i lingüista. Pere Quer, professor de la Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes i col·laborador de l’exposició, afirma que “fou un professor modèlic i una referència constant en els àmbits acadèmic, social i cultural. En consonància amb la divisa de la UVic-UCC, “Scientiae patriaeque impendere vitam - Esmerçar la vida al servei de la ciència i de la comunitat”, avui, quan commemorem el centenari del seu naixement, la seva figura exemplifica com una tan llarga trajectòria vital pot ser dedicada a posar la ciència i l’acadèmia al servei de la societat”. Gran part de la seva extensa obra es pot trobar a la Biblioteca.

Per altra banda, l'exposició  Agenda 2030. Objectius de desenvolupament sostenible és l’aportació que es va fer des de la Biblioteca al programa d’activitats Agenda 2030 per mostrar una selecció dels molts documents que tracten i aprofundeixen els diversos objectius.Un objectiu és la campanya de dinamització que es va fer a Twitter i a Instagram i que ara ha quedat recollida a la pàgina web de la Biblioteca. Es va dur a terme en paral·lel amb la Biblioteca Joan Triadú de Vic i la Biblioteca Municipal de Manlleu BBVA que van crear conjuntament la guia de lectura “Cap a un futur millor: Objectius de Desenvolupament Sostenible”. Les tres biblioteques posen a l’abast de tota la comunitat universitària gran quantitat de documents que poden contribuir al compromís de la Universitat de treballar a favor dels ODS. Com es deia en la presentació del programa d’activitats “Tots i totes som necessaris per aconseguir aquests objectius. Tot i que els governs els puguin promoure, som les persones qui els hem de portar a terme per aconseguir un món més humà i sostenible”.