Pantà de Sau, un dels embassaments del riu Ter
Font de les Guilleries

La Càtedra de l’Aigua beca dos treballs de recerca de batxillerat que estudiaran la qualitat de l’aigua a les fonts i els embassaments de les Guilleries

02.06.2022

Un estudi sobre la qualitat de les aigües de les fonts d’Arbúcies, de Salma Bannadi, estudiant de l’Institut Montsoriu d’Arbúcies, i un altre sobre la qualitat de l’aigua del riu Ter als embassaments de les Guilleries, d’Irene Alba Frigola, alumna de l’Escola FEDAC Sant Narcís de Girona, són els dos treballs de recerca de batxillerat que aquest curs 2021-2022 han obtingut un ajut de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar. Aquesta càtedra està impulsada per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm i està dirigida per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Universitat de Girona (UdG).

Salma Bannadi realitzarà l’estudi “Anàlisis microbiològiques i fisicoquímiques de les aigües de les fonts naturals dels boscos d’Arbúcies”, tutoritzat per la professora del centre Roser Gòmez Vila. La tutora de la Universitat serà la Dra. Clàudia Fontàs, professora del Departament de Química de la Facultat de Ciències i directora del Campus de l’Aigua de la UdG.

Irene Alba Frigola se centrarà en l’“Anàlisi de la qualitat de l’aigua del riu Ter a les Guilleries”. Aquest treball estarà tutoritzat pel professor del centre Jaume Calafat Perelló. La seva tutora de la Universitat serà la Dra. Núria Sellarès, investigadora del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis de la UVic-UCC.

Els dos projectes beneficiaris dels ajuts han estat seleccionats d’entre tots els treballs presentats, procedents de diferents instituts de secundària de les comarques de la Selva, el Gironès i Osona. Bannadi i Frigola iniciaran els seus respectius projectes de recerca durant el curs vigent, 2021-2022, i el finalitzaran durant el 2022-2023, sota la tutorització de personal docent del seu centre. La tasca del personal investigador de les universitats vinculades a la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar consistirà en un assessorament científic al llarg de la realització del treball, durant el qual tindran la possibilitat de disposar d’equipament i de fer ús de les instal·lacions de recerca dels centres universitaris. A més, els ajuts comporten una dotació econòmica per fer-se càrrec de despeses relacionades amb el projecte de recerca: 100 € per al centre d’educació secundària i 300 € per a l’alumne autor del treball.

Despertar vocacions investigadores

Els ajuts a treballs de recerca de batxillerat, que enguany arriben a la sisena edició, tenen l’objectiu de despertar i potenciar les vocacions investigadores, promovent que les persones beneficiàries puguin desenvolupar una recerca en el seu entorn proper. S’hi poden presentar alumnes que estiguin cursant aquests estudis a qualsevol centre d’educació secundària i que vulguin orientar el seu projecte de recerca a l’àmbit territorial de les Guilleries i seguint les línies de treball de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar. Des del 2017, un total de nou noies i tres nois de diferents centres educatius s’han beneficiat d’aquests ajuts.

La Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar té la finalitat de generar, difondre i transferir coneixement sobre el patrimoni natural de les Guilleries, centrant-se en el patrimoni natural relacionat amb l’aigua, el territori i la biodiversitat.