Recerca

La consellera Teresa Jordá i el rector Josep Eladi Baños
Teresa Jordà i Sergio Ponsá al CT BETA
Recepció a la consellera a l'arribada al CT BETA

La consellera Teresa Jordà afirma en la seva visita al CT BETA: “Batallarem perquè aquest centre se situï on es mereix en benefici del país”

23.09.2021

La consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, Teresa Jordà, va visitar ahir dimecres a la tarda les noves instal·lacions del Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Acompanyada pel rector de la universitat, Josep Eladi Baños, i el director del CT BETA, Sergio Ponsá, va poder conèixer de primera mà el nou espai i el projecte de recerca d’aquest centre.

Al finalitzar la visita a les instal·lacions, la consellera Jordà va destacar que des del Departament que ella dirigeix ja coneixien el treball que el CT BETA fa en el camp de la biodiversitat i la biotecnologia. “Parlem molt de bioeconomia circular, que és un concepte molt antic, però ara el recuperem perquè ens hi obliga el moment d’emergència climàtica que estem vivint i perquè totes les polítiques de les empreses han d’anar encaminades a buscar la sostenibilitat”, va expressar la consellera.

Jordà va destacar el paper fonamental que juga una universitat territorial com és la UVic-UCC a l’hora de revaloritzar els recursos naturals, una tasca que no es pot dur a terme si al darrera no hi ha una tecnologia. “Aquesta missió la farem amb cogovernança, recerca, innovació, amb les empreses, amb l’Administració, amb el món rural i amb cohesió territorial”, va subratllar. Jordà va concloure les seves paraules afirmant: “Aquest centre ha de ser un referent i batallarem perquè el CT BETA se situï on es mereix en benefici del país”.

Vinculació territorial

El rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, va subratllar l’expertesa que té el CT BETA en l’àmbit de la bioeconomia circular “per reutilitzar al màxim els residus i perquè fem una ciutat i una Catalunya més sostenible”. A la consellera li va agrair la seva visita “a un centre en el qual aquesta universitat creu fermament”. En aquest sentit, Baños va destacar també el reconeixement que el CT BETA ha aconseguit entre les empreses catalanes, atès que “la vinculació amb el territori és molt important”.

A la visita també hi van assistir Isaac Peraire, director de l’Agència de Residus de Catalunya, i Arnau Queralt, director del Consell Assessor per al Desenvolupament sostenible de Catalunya. Per part de la UVic-UCC, el director general de la FUBalmes, Joan Turró; el vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement, Jordi Collet; el gerent, Marc Mussons; la coordinadora de Polítiques Corporatives, Meritxell Borràs; i la sotsdirectora de CT BETA, Laia Llenas.

El CT BETA treballa per contribuir al desenvolupament tecnològic de la societat, promovent la transició cap a la bioeconomia circular dels territoris rurals i ajudant a equilibrar la seva relació amb el món urbà.  Aquest centre pretén ser un actor clau en l’assoliment dels objectius europeus i globals de desenvolupament sostenible des del seu territori, en la mateixa línia dels interessos del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya. La recerca que es desenvolupa al CT BETA, canalitzada amb diversos projectes d’abast europeu, pretén donar resposta a les necessitats actuals d’empreses i administracions públiques.

Més de 1.200 m² de superfície construïda

El CT BETA es va traslladar a les instal·lacions de Can Baumann, al costat de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, a principis d’aquest 2021 tot i que la inauguració oficial es va fer el passat mes de juliol. El centre de recerca ocupa dues naus centrals de l’antiga fàbrica pelletera i una superfície total construïda de 1.260,80 m². La mudança del CT BETA a aquesta zona de la ciutat de Vic suposa la primera peça del projecte FuturLab, el Parc Científic i Tecnològic de la UVic-UCC que s’ubicarà en aquell complex.

El nou equipament es divideix en dues grans zones de treball diferenciades. Una d’elles és la zona destinada a despatxos, espais de treball per als investigadors, sales UCoworking, espais per als tècnics, sales de reunions informals, etc. L’altra zona és la que està destinada en exclusiva als laboratoris del centre tecnològic. Precisament, és als laboratoris on el CT BETA ha experimentat un salt qualitatiu més important, indispensable per poder continuar evolucionant.

Les noves instal·lacions compten amb laboratoris específics per a les diverses línies de treball: el laboratori d’Ecologia, el de bioprocessos i també els espais de plantes pilot on es poden escalar i avaluar diverses tecnologies ambientals per a la valorització de residus. Els laboratoris actuals permeten al CT BETA treballar a diverses escales de desenvolupament tecnològic. Finalment, cal destacar també els nous laboratoris d’anàlisi, que doten al BETA d’unes capacitats analítiques altament competitives per a caracteritzar mostres líquides, sòlides i també emissions gasoses.