Docència

Primera avaluació cínica

La Facultat de Medicina celebra la seva primera Avaluació Clínica Objectiva Estructurada

23.07.2020

La Facultat de Medicina ha dut a terme la seva primera ACOE (Avaluació Clínica Objectiva Estructurada) que, a causa de la pandèmia per la Covid-19, es va fer de manera virtual el passat 4 de juliol. Aquesta prova consisteix en la simulació de diferents escenaris reals on l’examinat es troba amb pacients, entorns i circumstàncies diverses, a les quals ha de donar resposta de manera acurada. Entre altres reptes, es demana a l’alumnat que realitzi exploracions físiques, es comuniqui de manera efectiva amb el pacient o interpreti proves clíniques. L’objectiu final del procés és que l’estudiant aconsegueixi una orientació diagnòstica acurada de cada cas plantejat.

Normalment, l’ACOE es fa només a sisè curs, però en el cas de la Facultat de Medicina, els alumnes la fan a tercer, quart i sisè. “Aquesta decisió consolida la voluntat de dur a terme la prova al final de cada curs del cicle clínic, és a dir, de tercer a sisè”, explica el degà, Ramon Pujol, amb l’excepció de cinquè curs, l’any en què es preveu que hi hagi més moviment internacional, tant outcoming com incoming, degut als Erasmus o estades internacionals dels alumnes.

Una estrena en format online

En aquesta primera edició, a causa del coronavirus, la prova es va fer en format online. La preparació va començar a l’abril i va comptar amb la implicació d’una quarantena de persones, que van adaptar tot el format de l’ACOE presencial al virtual. Després de tres mesos de treball, el 25 de juny es va fer una prova pilot que comptava amb metges de les Unitats Docents Territorials de Manresa i Vic que van actuar com a pacients simulats. Una vegada duta a terme aquesta prova pilot, es va confirmar que el format ACOE online funcionava i es va fer extensiu als estudiants.

Des de la Facultat de Medicina es fa una molt bona valoració de la celebració d’aquesta primera ACOE. Per al degà, és essencial agrair a la UVic-UCC que “cregués des de primer moment en el projecte i ens donés suport des del Rectorat i el Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica fins l’Àrea de les TIC, passant per la Unitat de Suport a la Docència, el centre de simulació del CISARC, la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut i acabant amb tots aquells professors que van formar part del comitè de prova i van ser capaços des del principi d’estructurar l’avaluació”. Ramon Pujol explica que s’ha posat un èmfasi especial en la participació dels casos simulats i els estudiants que “donen sentit a l’essència de les ACOE”, i que de manera presencial o, en aquest cas, virtual, “van permetre analitzar la pràctica clínica en un entorn simulat però molt proper a la realitat”.