Recerca

La FECYT torna a finançar l’UDivulga i el projecte "Pescadors de plàstic" del CT BETA

08.10.2020

La Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) – Ministerio de Ciencia e Innvovación ha concedit dues noves ajudes a la UVic-UCC. Per una banda, dotarà de recursos econòmics un paquet d'accions de la Unitat de Divulgació Científica, sota el paraigua del projecte “UDivulga. Ciència i Societat”. Per una altra banda, finançarà de nou el projecte “Pescadors de plàstic”, que investiga la contaminació per plàstics en tres rius catalans i involucrarà a infants i joves en la recerca. Les ajudes formen part de la darrera convocatòria per al foment de la cultura científica, tecnològica i de la innovació.

UDivulga. Ciència i societat

El projecte “UDivulga. Ciència i Societat”, liderat per la Unitat de Divulgació Científica (UDC), té com a objectiu fer arribar a la ciutadania dels entorns propers a la UVic-UCC la ciència, la tecnologia, la innovació i els avenços que es duen a terme en qualsevol dels àmbits de coneixement de la Universitat. Per a aquest curs acadèmic, el finançament de la FECYT permetrà treballar en dos àmbits. En primer lloc, acabar de consolidar la marca i el portal UDivulga, tant internament com externament.

En segon lloc, l’ajuda rebuda contribuirà a finançar el curs 20-21 les activitats incloses al programa anual d’activitats de divulgació científica, entre les quals la “Setmana de la Ciència”, les “Tertúlies de Literatura Científica – Premi Llegim Ciència”, el “Mercat de Tecnologia d’Osona”, el concurs fotogràfic “La nostra foto de la ciència”, el congrés “La ciència feta pels infants”, les “Pràctiques de biomedicina per alumnes de batxillerat”, conferències dins el programa de les Aules de la Gent Gran d’Osona i Centelles, la formació “Ciència accessible: nous avenços científics per a professorat de secundària”, les “Càpsules de formació en divulgació i comunicació científica” per a PDI i alumnes de l’Escola de Doctorat (que enguany se centraran en la inclusió de la perspectiva de gènere), o el cicle de sortides naturalistes “Descobreix els sistemes naturals”.

Entre les activitats del programa UDivulga, podem destacar, com a novetat d'aquest curs dues activitats: Aprentik-IN que organitzarà tallers de robòtica educativa inclusiva, i EuNightCat20 – Nit Europea de la Recerca: la UVic-UCC, que a través de la Unitat de Divulgació Científica coordina el node de la Catalunya central, i que forma part del consorci català que ha aconseguit fons dels programes de recerca i innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea en el marc del projecte EuNightCat (954506), el lema principal de l’edició d’enguany és “Recerca per al canvi”, amb l’objectiu de mostrar com n’és d’important la recerca de les institucions catalanes per millorar el nostre dia a dia.

Pescadors de plàstic

La problemàtica de la contaminació per residus plàstics d'origen antròpic en l'ecosistema marí i els seus efectes negatius sobre la seva fauna han entrat definitivament en l'imaginari col·lectiu gràcies a el creixent nombre de campanyes de sensibilització i a l'augment de notícies sobre aquesta temàtica. No obstant això, a dia d'avui falten estudis científics que quantifiquin la acumulació i distribució de residus plàstics al llarg de conques fluvials i el paper dels rius com a transportadors d’aquests contaminants cap al mar.

Aquest projecte es proposa generar coneixement científic rellevant sobre els residus plàstics en els cursos fluvials i el seu transport cap al mar a través d'una acció de ciència ciutadana aplicada a l'àmbit educatiu. El projecte s'adreça principalment a escolars entre 12 i 16 anys, que a través de l'aplicació del mètode científic participaran activament en totes les fases de la investigació. Seguint protocols de mostreig estandarditzats i compartits en projectes similars a nivell internacional, els estudiants recolliran i analitzaran dades sobre l'abundància, qualitat i distribució de residus plàstics (micro i macro) al llarg de dues conques catalanes (Ter i Besós) seleccionats per a l'estudi, per generar una extensa base de dades. S'estudiarà també la distribució de residus plàstics a les zones costaneres situades a les desembocadures dels rius avaluats, per obtenir una visió completa de la contaminació per plàstic en aquestes conques i el seu transport cap al mar.