Recerca

La Generalitat reconeix tots els 25 grups de recerca de la UVic-UCC i en finança 3

19.01.2023

Els 25 grups de recerca que actualment té la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) han estat reconeguts per la Generalitat de Catalunya en l’última convocatòria SGR-Cat 2021 (Suport Grups de Recerca), que acaba de publicar la seva resolució provisional. Com en la darrera edició, la Universitat ha tornat a aconseguir el reconeixement per a la totalitat dels seus grups de recerca. Dels 25 grups, 20 pertanyen a la UVic; 2, a UManresa; 1, a la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), que per primera vegada té un grup de recerca reconegut; 1, a ELISAVA, Facultat de Disseny i Enginyeria (el grup ha passat d’emergent a consolidat), i 1, al Centre Universitari de Disseny BAU (adscrit a la UVic-UCC). De tots els grups de recerca, 21 s’han acreditat com a grups consolidats i 4 com a grups emergents.

En la convocatòria SGR s’ha obtingut finançament per un import total de 140.000 euros per als pròxims tres anys, una quantitat pràcticament idèntica a la de l’última edició. Els grups que ara han obtingut fons són: Grup d’Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLIHC), coordinat per Pilar Godayol; BETA, coordinat per Sergio Ponsá, i el Grup de Recerca Educativa de la Universitat de Vic (GREUV), coordinat per Jordi Collet. En els tres casos es tracta de grups de recerca consolidats.

Eva Espasa, vicerectora de Recerca i Transferència del Coneixement de la UVic-UCC, valora molt positivament el reconeixement obtingut a l’SGR i destaca l’augment dels grups de recerca consolidats de la UVic-UCC, que han passat dels 14 de l’any 2018 als 21 actuals. “Aquest és un molt bon indicador de la recerca que s’està fent en els últims anys a la Universitat, avala una trajectòria consolidada al llarg del temps i significa donar valor a la bona feina que es fa”, comenta. La vicerectora recorda que l’acreditació com a grup de recerca consolidat “es basa en indicadors exigents” i en l’acompliment de determinats paràmetres com ara obtenir projectes de recerca competitius i liderats des del grup, tenir sexennis de recerca, publicar en revistes indexades i dirigir tesis doctorals, entre altres.

Espasa subratlla que en aquesta darrera convocatòria SGR el finançament per als grups de recerca la UVic-UCC s’ha aconseguit en “tres àmbits molt candents al s. XXI, com són els estudis de gènere, el medi ambient i l’educació”. També destaca que aquest reconeixement és fruit de la tasca duta a terme per la comunitat investigadora, liderada pels coordinadors i coordinadores de grups, vetllada per l’anterior Vicerectorat de Recerca i Transferència del Coneixement i per l’Oficina Tècnica de Recerca i Transferència del Coneixement (OTRI) de la UVic-UCC.

En l’última convocatòria, resolta el 2018, la UVic-UCC ja va aconseguir el reconeixement de la totalitat dels grups de recerca, que en els darrers anys han experimentat un salt qualitatiu i quantitatiu molt destacable, tenint en compte que el 2009 la Universitat comptava només amb 5 grups de recerca acreditats (el 19 %).

Les convocatòries SGR que convoca la Generalitat de Catalunya, a través de l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), donen suport als grups que desenvolupen recerca a Catalunya en les diferents àrees científiques. L’objectiu d’aquest programa és impulsar l’activitat dels grups de recerca i el seu impacte científic, econòmic i social, així com promoure la projecció internacional de la seva recerca. Per tant, els grups acreditats poden tenir accés a presentar-se a un nivell superior de convocatòries, com ara les predoctorals FI i les de doctorats industrials, entre altres.

Reconfiguració dels grups de recerca

La resolució provisional de la convocatòria SGR del 2021 coincideix amb la reconfiguració del mapa de grups de recerca de la UVic-UCC que s’ha fet en els darrers mesos, d’acord amb una aposta per la configuració d’equips de recerca més grans. L’augment de massa crítica ocupada en recerca a la institució s’ha vist afavorida per un volum important de professorat que té dedicació a temps complet a la Universitat i que combina la vessant docent amb la investigadora. Així, els grups de recerca que actualment hi ha a la UVic-UCC són 25.

La UVic té els següents grups de recerca: Grup d’Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLIHC); Biodiversitat, Ecologia, Tecnologia i Gestió Ambiental (BETA); Bioinformatics and Bioimaging (Bi-SQUARED); Ecologia Aquàtica (GEA); Reparació i Regeneració Tissular (TR2Lab); Innovació en Salut Mental i Benestar Social (ISaMBeS); Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Sciences (M3O); Grup de Recerca sobre Atenció a la Diversitat (GRAD); Data Analysis and Modeling (DAM); Emprèn; Grup de Recerca en Esport i Activitat Física (GREAF); Grup de Recerca en Construcció del Coneixement (GRECC)Grup de Recerca en Lingüística Aplicada, Didàctica i Literatura (GLOSSA); Grup de Recerca Educativa de la Universitat de Vic (GREUV); Societats, Polítiques i Comunitats Inclusives (SoPCI); Sport, Exercise and Human Movement (SEaHM); Traducció Audiovisual, Comunicació i Territori (TRACTE); Mecatrònica i Modelització Aplicada a la Tecnologia de Materials (MECAMAT); Tractament de Dades i Senyals (TDS) i Digital Care.

UManresa té els grups Grup de Recerca en Innovació Transformativa i Simulació (GRITS) i Research Group in Epidemiology and Public Health in the Digital Health Context (Epi4Health).

La FESS aixopluga el grup de recerca Mechanisms of Disease Lab (MoDLab).

Elisava compta amb el grup Elisava Research-Human, Information, Materials, Technology, Society (HIMTS).

Finalment, el Centre Universitari de Disseny BAU (adscrit a la UVic-UCC), acull el Grup de Recerca en Disseny i Transformació Social (GREDITS).