Estudi MO3

La inactivitat física, la fatiga i el deteriorament cognitiu, principals factors de risc de la solitud en persones grans segons un estudi amb la participació de l’M3O

16.12.2020

La inactivitat física, la fatiga i el deteriorament cognitiu són tres dels factors de risc principals que provoca la solitud en persones grans. Aquesta és una de les principals conclusions a què arriba l’estudi “Is loneliness a predictor of the modern geriatric giants? Analysis from thesurvey of health, ageing, and retirement in Europe”, que acaba de publicar la revista Maturitas, referent internacional en l’àmbit de la salut a partir de mitja edat. La recerca compta amb la de tres integrants del grup de recerca en Methodology, Methods, Models and Outcomes of health and social sciences (M3O) de la UVic-UCC: el seu coordinador Javier Jerez i Dyego da Souza, que van conduir la part metodològica i estadística del treball, i Laura Coll que, com a experta en solitud, va supervisar el procés.

La recerca estudia i explica els factors de risc que provoca la solitud, i identifica els més habituals que, tant en cas de la inactivitat física, com en el de la fatiga i el deteriorament cognitiu en persones grans, qualifica d’aspectes psicosocials i de comportament. D’altra banda, els investigadors han detectat que factors físics, com poden ser l’anorèxia de l’envelliment patològic (la pèrdua de pes involuntari) o la sarcopènia (la pèrdua de massa muscular durant l’envelliment) no es veuen tan afectats per la solitud, en un període d’anàlisi de dos anys. No obstant, els autors indiquen que aquests factors es podrien veure alterats posteriorment, amb un temps superior, i que són necessaris més estudis per entendre millor la solitud.

Per a l’estudi es va comptar amb dades d’un total de 68.188 participants del SHARE, un estudi ampli que analitza milers de persones de diversos països europeus durant el procés d'envelliment. De les persones analitzades, aproximadament un 16% va mostrar fatiga, un 10% inactivitat física, un 10% deteriorament cognitiu, un 6% sarcopènia i un 5% anorèxia de l'envelliment. Les dades i conclusions d’aquest estudi han de ser tingudes en compte, segons els investigadors “a l’hora de dissenyar intervencions adreçades a la població adulta”.

El projecte els resultats del qual ara publica Maturitas va ser liderat per Maria Giné, del Departament de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport de Blanquerna – Universitat Ramon Llull. També hi han participat les investigadores del Centre for Living, School of Health and Life Sciences de la Glasgow Caledonian University, Dawn A. Skelton i Joanne Booth, així com Marco Inzitari, doctor del Parc Sanitari Pere Virgili.