Recerca

La investigadora del CRED Núria Simó participa en una taula rodona sobre l’educació per la Justícia Social

24.02.2021

La directora del Centre d’Estudis i Recerca en Educació (CRED) de la UVic-UCC, Núria Simó, va participar el dilluns 22 de febrer a la taula rodona online “Reivindicando una educación para la Justicia Social”, on va tenir l’oportunitat de donar el seu punt de vista i debatre a l'entorn d’aspectes socials i la seva relació amb l’educació. En aquesta ocasió, Simó va compartir taula amb la secretària general de la Federación de Enseñanza de Comisiones Obreras de Madrid, Isabel Galvín, amb el pedagog i asessor en innovació Educativa, Rodrigo J. Garcia, i amb el docent i president del LABINE, Juan José Vergara. L’acte el va moderar el director de la Càtedra UNESCO en Educació per la Justícia de la UAM, Javier Murillo.

Segons van explicar els ponents de la jornada, els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) són una oportunitat excel·lent per reivindicar una educació lligada a la justícia social. Segons ells, “l’educació té el compromís d’impulsar canvis radicals en les estructures i models productius de la societat, i en els estils de vida i de consum”. La investigadora de la UVic-UCC, Núria Simó, destacava que és necessari desenvolupar una educació per la justícia social i replantejar el model d’ensenyament que es practica fins ara, per arribar a un model “més democràtic i inclusiu, que ajudi els més desafavorits”, va explicar.

Tots els ponents van coincidir que el moment d’emergència social que vivim és extremadament delicat i complex, i que potenciar la democràcia a les escoles seria bo, però veuen complicat el canvi perquè “la societat no és prou democràtica”, afirmaven. Segons van comentar els experts, el sistema educatiu està mancat d’espais per a la reflexió conjunta, necessita que els docents facin  confiança a la presa de decisions de l’alumnat, i li sobra burocratització de l’activitat acadèmica, que no permet “un temps per pensar, que és molt necessari”.

La solució a tots aquests inconvenients, segons van debatre els ponents de la taula rodona, passa per desenvolupar entorns que tinguin cura d’alumnes, famílies i docents, que siguin pedagògics per a tots, i que siguin més democràtics. Simó va explicar que, segons s’ha observat en el projecte Demoskole dut a terme per la UVic-UCC, els quatre punts bàsics per fomentar l’educació per a la justícia són les tutories, assemblees i consells d’alumnes; els treballs de projecte més enllà del centre i les accions comunitàries; l’apropiació de l’espai i les relacions educatives entre alumnes i docents, i el treball específic del professorat i l’equip directiu del centre. Amb tot, per a Simó és fonamental que “la política educativa posi esforços en una educació pública ben dotada de recursos, que aposti decididament per l'equitat i que lluiti contra la segregació”, va concloure.

Aquest acte, organitzat per la Càtedra UNESCO en Educació per la Justícia Social de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), es va celebrar en motiu del dia Mundial de la Justícia Social.