Recerca

Inauguració de la Jornada
Luis Gerardo Troncoso i Jordi Serrat (Foto: Guillem Carles -SordPress)
Eva Espasa (Foto: Guillem Carles -SordPress)

La Jornada 200 anys Clotet estreny llaços del grup Tracte amb Mèxic

La jornada científica per commemorar el bicentenari del naixement de Jaume Clotet, que va tenir lloc el 8 de setembre a la Sala Segimon Serrallonga, va permetre reforçar els llaços de recerca entre el grup de recerca Tracte de la UVic-UCC i investigadors de Mèxic. El vessant internacional de la jornada s’explica perquè existeix un centre d’educació de persones sordes a Mèxic dirigit pels claretians, que s’anomena Centro Clotet, en record a Jaume Clotet, cofundador de l’orde i un pioner en l’impuls de la llengua de signes catalana.

L’enfortiment dels lligams entre el grup de recerca Tracte i investigadors de Mèxic es va posar de manifest el dia 8. D’una banda, el Dr. Luis Gerardo Granados Troncoso, del Centro Clotet de Mèxic, es va desplaçar des del seu país fins a Vic per participar en els actes. Per altra part, la mexicana Dra. Miroslava Cruz-Aldrete va presentar en línia una ponència. En concret, Cruz-Aldrete va signar la comunicació "A propósito del padre Clotet: Señas y signos en México y Catalunya" de manera conjunta amb el Dr. Jordi Serrat, professor de Periodisme de la Facultat d’Empresa i Comunicació i membre de Tracte. Serrat i Cruz-Aldrete, que pertany a la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, van analitzar la influència i la petjada que ha quedat de l’obra de Clotet a Catalunya i a Mèxic pel que fa a l’atenció als nens sords en llengua de signes.

Un impuls a la llengua de signes quan encara no hi havia prou consciència lingüística

Al segle XIX no existia prou consciència lingüística dels seus usuaris i encara no es parlava de llengües de signes. Amb tot i això, l’obra de Clotet va ajudar a prestigiar i reconèixer “l’art dels signes”, fet que permet considerar-lo un pioner, un home que va impulsar la llengua de signes catalana (LSC) des del moment en què va descriure i estudiar tant els signes que feien servir els sords al segle XIX com les estructures gramaticals que empraven aleshores. Nascut a Manresa el 1822, Clotet va publicar tota la seva obra dedicada als sords a Vic.

A la Jornada Clotet també van presentar ponències el Sr. Juan Carlos Martos, del Centre d’Espiritualitat Claretiana; la Dra. Maite Godayol Puig, del col·legi Sant Miquel dels Sants a Vic; el cap de l’Àrea de Foment de l'LSC al govern català, el Sr. Xavier Moral, i l’escriptor Ramon Ferrerons, autor del primer diccionari general i etimològic de la llengua de signes catalana. A més, el productor audiovisual Pablo Navarro va explicar el projecte de fer un documental sobre Clotet i va tenir lloc una taula rodona amb els convidats Guillem Carles, Maria Bisbal, David Puigsasllosas i Raquel Barandiarán, moderada per Xavier Pagès, de la Pastoral del Sord de Barcelona.

L’obertura va anar a càrrec del secretari de Política Lingüística de la Generalitat, el Dr. Francesc Xavier Vila; la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Vic, la Sra. Bet Piella, i el vicerector de Relacions Internacionals de la UVic-UCC, el Dr. Josep Bau. Durant l’obertura, el secretari de Política Lingüística de la Generalitat va expressar la voluntat del Govern de donar suport i protecció a la llengua de signes catalana, “que és la llengua de la comunitat sorda del país”. Vila va manifestar que aquesta llengua arrossega alguns estigmes “pel fet que la majoria de la població desconeix que és una llengua natural amb les mateixes capacitats d’expressió que la resta”. I va parlar també de la necessitat de fer front a diversos reptes com són la manca d’estudis científics, la necessitat de desenvolupar materials d’ensenyament i aprenentatge, o la falta de valorització i difusió.

Per la seva banda, la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Vic va posar de manifest el compromís de la ciutat de Vic amb la comunitat de persones sordes i va destacar l’activitat que porta a terme l’Agrupació de Sords de Vic i Osona amb qui l’Ajuntament té un conveni signat, “gràcies al qual ha estat possible fer més accessibles els actes públics i garantir així els drets de la comunitat.” Finalment, el vicerector de Relacions Internacionals de la UVic-UCC, màxim responsable de la política lingüística de la institució, es va mostrar satisfet que la Universitat aculli aquesta jornada “dedicada a una persona que va esmerçar els esforços a millorar la comunicació i que va ser pioner en bastir ponts de relació entre les persones.”

La cloenda va anar a càrrec del president de l’Agrupació de Persones Sordes de Vic i Comarca, el Sr. David Puigsasllosas, i la coordinadora del Tracte, la Dra. Eva Espasa, just el dia que s’estrenava com a vicerectora de Recerca en funcions a la UVic-UCC. Tota la Jornada va ser accessible en llengua de signes catalana (LSC) i amb subtitulació en directe per a persones sordes.

Fotos d'UMèdia i de Guillem Carles (SordPress)