Skip to main content

Comunitat Universitària

La matrícula de nou accés de la UVic-UCC creix un 12% en graus i un 8% en el global d’estudis en un curs atípic

26.11.2020
Share

La UVic-UCC ha augmentat un 8% el nombre de matriculats de nou accés en títols oficials aquest curs 2020-2021, que han estat un total de 3.216 alumnes. La matrícula global, que inclou els estudiants de nou accés i els de continuïtat, ha crescut un 5% i situa la Universitat a la línia dels 10.000 estudiants, entre graus de la UVic i d’UManresa, el grau en Medicina, màsters oficials i doctorats de la UVic-UCC, Campus Professional i formacions impartides als centres adscrits BAU, EADA i ESERP. Només en estudis de grau del campus Vic, del campus Manresa i de la Facultat de Medicina, l’increment de nou accés és d’un 12% respecte al curs passat.

Aquestes són algunes de les dades de la matrícula del curs 2020-2021 que aquest matí ha presentat el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños. En la roda de premsa que ha tingut lloc al Campus Manresa, el rector també ha explicat que la matrícula de nou accés ha pujat 5 punts més que el curs passat i que el 90% de les places de grau disponibles a la UVic-UCC han quedat cobertes. En l’acte també hi han intervingut el director general de la Fundació Universitària del Bages, Valentí Martínez, el de la Fundació Universitària Balmes, Joan Turró, i la directora general de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut, Marina Geli, que han presentat els projectes estratègics de les tres fundacions federades a curt i a mitjà termini.

Segons el rector Baños, “els resultats són especialment positius perquè mantenen la tendència ascendent dels últims anys, sobretot pel que fa a estudiants que accedeixen a la Universitat per primera vegada, i ho fan en un any especialment complex i atípic, marcat per la incertesa que la pandèmia per covid-19 ens ha portat”. “Són unes molt bones dades per a la UVic-UCC, obtingudes a més malgrat el context canviant que vivim”. Per al rector, “la resposta àgil, creativa i eficaç de la UVic-UCC i de tots els i les professionals que la integren ha estat la clau per donar resposta amb èxit a tots aquest reptes”.

En aquest context, les titulacions que s’oferien per primera vegada també han acomplert les expectatives: el doble grau en CAFE / Mestre d’Educació Primària arrenca amb 26 estudiants i el màster universitari en Educació Inclusiva, Democràcia i Aprenentatge ho fa amb totes les places plenes i amb llista d’espera. La matrícula de nou accés també ha crescut un 6% en el cas dels cicles formatius de grau superior del Campus Professional (142 nous alumnes) i un altre 6% en el cas dels màsters oficials (amb 282 matrícules).

La matrícula de nou accés s'incrementa un 13% en els graus del campus Vic

Els graus del campus Vic han registrat un creixement rellevant pel que fa a estudiants de nou accés, la matrícula dels quals ha crescut un 13%. Aquest curs s’hi han incorporat 1.200 nous estudiants, respecte als 1.060 que ho van fer el curs passat. En total, el nombre d’alumnes de grau, comptant els de nou accés i els de continuïtat, s’estabilitza i manté unes dades molt similars a les de l'any passat, que es concreten en 4.276 estudiants. A aquestes xifres cal afegir-hi 164 nous alumnes del grau en Traducció, Interpretació i Llengües Aplicades que s’ofereix conjuntament amb la UOC i que en total aglutina 705 matrícules. Entre les dades destaquen que el 80% de matrícules registrades són de primera preferència; que el 89% del total de places ofertes s’han cobert (10 punts més que fa un any); i que 5 graus (Fisioteràpia, CAFE, Infermeria, Nutrició Humana i Dietètica i Psicologia) tenen nota de tall.

En el cas d’Infermeria, a més, l’alta demanda de places i la petició del govern català de disposar de més titulats en un futur proper han dut la UVic a obrir una tercera línia de primer curs. En total, aquest grau ha incrementat un 36% la matrícula, mentre que el conjut de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar ha registrat un augment del 16%. Les matrícules també han crescut un 15% al grau en Nutrició Humana i Dietètica i, a més d’aquests dos graus, les places també han quedat cobertes en el grau en Fisioteràpia.

Però la facultat que ha experimentat un creixement més important ha estat la d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, que ha tingut un 32% més de matriculats de nou accés. Encara que totes les titulacions del centre milloren les xifres respecte al curs passat, destaquen especialment el grau en Mestre d’Educació Infantil, que ha doblat la matrícula, i el grau en Psicologia, que ha cobert les 120 places disponibles. A la Facultat d’Empresa i Comunicació destaca el grau en Comunicació Audiovisual, que ha doblat el nombre d’estudiants. Finalment, a la Facultat de Ciències i Tecnologia, la matrícula s’ha mantingut a les titulacions de biociències. Pel que fa a les enginyeries, el grau en Mecatrònica creix un 4% i el d’Automoció matricula 36 alumnes malgrat el descens de 9 punts de la demanda a Catalunya i l’augment de l’oferta d’aquests estudis en el sistema universitari català.

El perfil dels estudiants nous manté i fins i tot incrementa el lleuger predomini femení: un 57% són noies. Segueixen havent-hi alguns graus altament masculinitzats com les enginyeries o ADE i d’altres amb molt predomini femení com els graus en Mestre o en Educació Social. Si ens fixem en la procedència geogràfica, els tres principals orígens dels nous matriculats són Osona (17%), el Vallès Oriental (15%) i França (9%). De fet, dels 595 estudiants estrangers, xifra lleugerament superior a la del curs passat, 397 procedeixen del país veí. Pel que fa a vies d’accés, el 63% ho fan després de superar la Selectivitat i el 25% procedents d’un cicle formatiu de grau superior.

UManresa creix un 4% tant en nous alumnes com en matrícula de continuïtat

El campus Manresa ha matriculat un total de 1.990 estudiants en titulacions superiors oficials per al curs 2020-2021: 1.833 de grau universitari, 121 de CFGS i 36 de màster universitari. És la primera vegada que el campus supera el llindar dels 1.800 estudiants de grau, amb un creixement del 4% en relació al curs anterior, tant pel que fa a la incorporació de nous alumnes com al conjunt dels quatre cursos de les sis titulacions que imparteix: Infermeria, Fisioteràpia, Podologia, Logopèdia, Administració i Direcció d’Empreses (ADE) i Mestre d’Educació Infantil.

La Facultat de Medicina desplega el quart curs i ja frega els 400 alumnes

Aquest curs, el tercer del grau en Medicina i el segon en què la docència del cicle clínic es reparteix entre les unitats docents de Manresa i de Vic, la Facultat ha comptat amb 162 matriculats de nou accés, un 25% més que el curs anterior, i arriba als 390 alumnes entre els quatre cursos. Aquest increment, ha explicat Marina Geli, directora general de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut, entitat titular de la Facultat de Medicina, “ve donat per una forta demanada dels estudis en medicina i també pel retorn d’alumnes que els havien iniciat en universitats foranes”. En total, 1.021 persones van sol·licitar plaça en aquest grau (el curs passat havien estat 700) i d’aquestes 110 ho van fer en primera preferència. La nota de tall del grau ha pujat, passant de l’11,798 del curs passat al 12,194. Els estudis en Medicina mantenen el perfil altament feminitzat de l’alumnat, que en un 78% són noies. Pel que fa a procedència, el 45% són de Catalunya, el 41% de la resta de l’estat espanyol i el 14% venen d’altres països.

Marina Geli ha afirmat que tant el tancament del curs passat com l’inici de l’actual, “immersos en la pandèmia per covid-19, el model de pràctiques clíniques s’ha pogut preservar i obté una molt bona valoració tant per part dels alumnes com dels professors, centres sanitaris i metges col·laboradors docents de tot el territori de la Catalunya central”. Entre els projectes de la Facultat per aquest nou curs, Geli ha destacat la posada en marxa d’un programa de preparació per a l’examen MIR, que és obligatori per accedir a l’especialitat, adreçat a tots els alumnes de grau. Es tracta, ha dit, d’una “innovació pionera en el marc de les facultats de medicina en relació a l’aprenentatge de la tècnica i els models d’avaluació de l’examen MIR”.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns