Docència

La nova jornada d’actualització sobre la infecció per VIH i altres malalties infeccioses tindrà lloc el 28 de setembre per via telemàtica

24.09.2020

La Càtedra de Malalties Infeccioses i Immunitat de la UVic-UCC organitzarà una nova jornada d’actualització sobre la infecció pel virus de la immunodeficiència humana (VIH), juntament amb l’Institut de Recerca de la Sida (IrsiCaixa) i la Fundació Lluita Contra la Sida. Enguany, se suma a aquesta actualització la d’altres infeccions molt presents en el panorama actual, com la SARS COV-2 (covid-19) i el Virus del Papil·loma Humà (VPH). La sessió tindrà lloc el proper 28 de setembre i es farà en format virtual.

La formació s’adreça a professionals de l’àmbit de la salut i estudiants de Medicina i Biociències, i pretén oferir-los una visió global de l’estat de la infecció per VIH així com d’altres infeccions de transmissió sexual i malalties actuals. També té com a objectiu facilitar l’accés a la informació més actual i rellevant a tots els professionals sanitaris implicats en l’atenció de pacients amb aquestes patologies, fent un èmfasi especial al cas de la covid-19. Finalment, també vol informar i sensibilitzar sobre les noves opcions efectives de prevenció i de tractament i sobre les estratègies de tractament que actualment estan en fase de desenvolupament.

La jornada d’actualització està coordinada pel director de la Càtedra de Malalties Infeccioses i Immunitat, Bonaventura Clotet, i per Eugènia Negredo, coordinadora de docència de la càtedra. En el transcurs del programa, que començarà a les 14.45h i acabarà a les 18.15h, hi participaran els metges i investigadors dels tres centres organitzadors Roger Paredes, Carmina R. Fumaz, José Muñoz-Moreno, Ángel Rivero, Guillem Sirera i Jordi Puig, a més dels dos coordinadors.

En els darrers anys la realitat de l’atenció als pacients infectats pel VIH ha canviat substancialment. “De la necessitat en els inicis de l’epidèmia d'atendre l’alt grau d’hospitalització dels pacients i d’atenció sociosanitària en el vessant pal·liatiu, s’ha passat a una infecció crònica”, explica Clotet. Aquest canvi, diu, “ha implicat la necessitat d’una atenció sanitària més ambulatòria i descentralitzada, però també integral”, fet que obliga el personal sanitari no especialitzat en la infecció no solament a ser actors en l’educació sanitària, en la detecció de conductes de risc d’infecció i en el cribratge de possibles infeccions des de la consulta, sinó també a “haver-se d’involucrar en el seguiment clínic i en la millora de l’adhesió al tractament dels pacients infectats”.

L’assistència a la jornada d’actualització sobre el VIH és gratuïta, però cal fer inscripció prèvia al web del Centre Internacional de Formació Contínua, on també es pot consultar el programa detallat de la jornada. També col·laboren en l'organització la Facultat de Medicina i el Centre d’Estudis Sanitaris i Socials de la UVic-UCC, el Consorci Hospitalari de Vic, la Fundació Althaia i l’Institut Català de la Salut.