Institucional

La Salle de Manlleu representarà la UVic a la fase final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat

03.03.2021

L’Institut La Salle de Manlleu representarà la UVic a la final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat que se celebrarà online del 13 al 23 d’abril. L’equip manlleuenc ha aconseguit la plaça després de guanyar, dilluns passat, la fase local organitzada per la UVic, en la qual va obtenir la puntuació més alta per davant dels altres quatre participants, tots de centres d’Osona i del Bages. L’equip guanyador el conformen vuit nois i noies de 4 d’ESO: Anna Nogué, Xantal Parés, Elisenda Puig, Gina Rierola, Oriol Valls, Pol Balmes, Aina Parés i Martí Clusella. El capità és el professor Jaume Planas.

El segon lloc de la prova organitzada a la UVic va ser per a l’Institut La Plana de Vic i el tercer pel Vedruna Escorial, de la mateixa ciutat. A la prova eliminatòria també hi van participar l’Institut del Ter de Manlleu i la Fundació Joviat de Manresa. D'altra banda, Mohamed Asbai Asbai, de l'Institut La Plana de Vic, ha rebut el premi de millor orador de la fase local.

El equips dels diferents centres de secundària van haver de debatre tant a favor com en contra de la temàtica proposada, que en aquesta ocasió era si el creixement global de l’economia és compatible amb el respecte al medi ambient.

El jurat de la competició, celebrada per primera vegada en format telemàtic, estava format pels professors de la UVic Enric Casulleras, M. Àngels Crusellas i Julita Oliveras, que s’han felicitat de l’alt nivell de tots els equips: “Sabem que és una competició difícil, i més amb les complicacions afegides aquest any, i hem pogut comprovar que tots els equips han fet un gran treball de recerca”.

Fomentar l’ús de la paraula entre els joves

La Lliga de Debat és una competició argumental en la qual diversos equips d’estudiants de 4t d’ESO, Batxillerat i cicles formatius (d’edats entre 15 i 18 anys) de diferents centres docents debaten sobre un tema polèmic i d’actualitat. Hi participen instituts de Catalunya, la Catalunya Nord, el País Valencià, les Illes Balears, Andorra i Sardenya, que passen per la respectiva fase local preliminar per escollir els representants de cada universitat a la final.

L’objectiu de la Lliga és fomentar l’ús de la paraula entre els estudiants, sota el format d’un enfrontament dialèctic entre diversos equips, en el qual s’ha de defensar una posició a favor o en contra d'un tema d’actualitat. S’hi valoren capacitats com el treball en equip, la solidesa de les argumentacions, la fluïdesa en la intervenció i la correcció tant semàntica com formal.

L’activitat és també un espai de formació en què els estudiants aprenen a parlar en públic, a fer equip i a defensar un tema tant a favor com en contra, utilitzant el català com a llengua vehicular. La Lliga neix en el marc de l’experiència de la Lliga de debat universitària que impulsen la Xarxa Vives i la Federació Escola Valenciana.

L’equip que resulti guanyador de la prova final obtindrà 1.500€ mentre que el segon premi serà de 700€. També hi haurà un premi de 300€ per al primer classificat de cada fase, igual que per al millor orador final. Tots els diners s’hauran de destinar a l’adquisició de material educatiu. A més de La Salle de Manlleu, els equips que fins ara s’han classificat per a la fase final de la Lliga són l’IES Honori Garcia de la Vall d’Uixó (Castelló), l’IES Pare Vitòria d’Alcoi (Alacant), l’IES Misteri d’Elx i l’IES Ramon Llull de València.