Recerca

La transformació digital en Atenció Primària Comunitària donarà el tret de sortida a les 10es Jornades R+D+I TIC Salut i Social

17.09.2020

Les grans transformacions causades per la irrupció de les tecnologies digitals que ha sofert l’Atenció Primària Comunitària, i que s’ha fet especialment evident en el marc de la covid-19, és el tema del webinar o seminari web que donarà el tret de sortida a les 10es Jornades R+D+I TIC Salut i Social. Sota el títol ‘Transformació digital al sistema sanitari i social davant el repte de la pandèmia’, les jornades que se celebraven presencialment a la UVic, enguany es traslladen a la xarxa amb un programa que constarà de quatre webinars, del 23 de setembre fins el 21 d’octubre.

Segons la coordinadora del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS), Marina Geli, “el sistema de Salut de Catalunya, i especialment l’Atenció Primària i Comunitària, ja feia temps que havia iniciat un procés de transformació. No obstant això, la crisi sanitària ha fet accelerar la incorporació de millores en teleconsultes, teletreball i en la relació entre nivells assistencials. Això ha permès donar atenció a les necessitats de la població d’una manera segura en moments d’extrema complexitat. Però, què en quedarà de tot plegat?”. Aquesta primera sessió, prevista per al 23 de setembre a les 16 hores, comptarà amb la metgessa de família de l’Institut Català de la Salut, Marta Sagarra, i la metgessa de família del CAP Centelles, directora general de l’EBA Centelles i coordinadora TIC ACEBA, Sílvia Narejos. La moderació anirà a càrrec dels metges de família Laura Camps i Josep Vidal.

Posant el focus en l’atenció hospitalària

El segon seminari web, previst per al 7 d’octubre a les 16 hores, posarà el focus en la transformació digital en el camp de l’atenció hospitalària. “No hi ha dubte que l’àmbit hospitalari ha hagut de fer un salt endavant cap a noves formes de treballar gràcies al teletreball i la telemedicina, que han permès als professionals assistencials fer visites i seguiments de manera no presencial. Durant la sessió es debatran els criteris sobre quines activitats convé que continuïn sent presencials i quines no”, afirma el director de la Fundació TIC Salut, Josuè Sallent. En aquest cas, es comptarà amb la presència de dos experts en el tema, el cap de Sistemes d’Informació d’Althaia, Pere Guerrero, i de la neuroradiòloga i professora de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC i referent de qualitat del Servei de Diagnosi per la Imatge del Consorci Hospitalari de Vic, Marta Serrallonga. Moderaran el debat el director de Recerca i Innovació d’UManresa, Xarvier Gironès, i la directora de Transferència de Coneixement del Consorci Hospitalari de Vic, pneumòloga i professora de la Facultat de Medicina, Núria Roger.

La transformació digital als serveis socials

El tercer seminari web ‘Serveis Socials i ús de les eines digitals’ tindrà lloc el dia 14 d’octubre a les 16h per debatre quin ha estat el rol de la tecnologia en el procés d’adaptació que han patit els serveis d’atenció social, proveïts majoritàriament per l’administració i entitats del tercer sector per mantenir-se com a serveis essencials. La responsable del Gabinet de la Gerència de l’Institut Municipal dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona, Marta Fabà, explicarà el paper que han tingut les eines digitals en la gestió de la crisi als serveis socials municipals, tant en relació a la reorganització dels equips i formes de treball, com a la provisió dels serveis. L’acompanyarà la research manager i coordinadora del Programa ESADE-PwC de Lideratge Social a l’Institut d’Innovació Social, Maria Sureda. Els moderadors seran el gestor de solucions de l’Àrea TIC del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Carles Julbe, i el director executiu de la Càtedra Serveis Socials de la UVic-UCC, Manu Vidal-Ribas.

Ètica i transformació digital en la recerca

Per últim, la directora de la Càtedra de Bioètica de la UVic-UCC - Fundació Grífols, Núria Terribas i la responsable de l’àmbit de la recerca de l’Oficina del Departament de Protecció de Dades  (DPD) de Salut, Míriam Méndez, posaran punt i final a les jornades amb un seminari web sobre ‘Ètica, Protecció de Dades i Transformació Digital en l’àmbit de la Recerca’, el dia 21 d’octubre a les 16h. També hi participarà un representant de l’empresa Seidor, que parlarà de la protecció de dades i la ciberseguretat. El punt de partida del debat serà l’increment en els últims anys dels projectes que incorporen eines tecnològiques per obtenir resultats i “la recerca en salut ha d’integrar referències que permetin als investigadors i científics calibrar els paràmetres en què es poden realitzar els seus projectes”, afirma Geli. Moderarà la sessió, Maria José Campo i Lluís Sabaté de l’Oficina DPD de Salut.

La inscripció gratuïta als seminaris web s’ha de fer a través de la pàgina web de les jornades www.jornadesrdi.cat. Per enriquir el debat, es poden fer arribar a l’avançada preguntes i comentaris als ponents.

Sobre les jornades

Les jornades R+D+I TIC Salut i Social les coorganitza la UVic-UCC a través de la Càtedra TIC Salut Social i la Càtedra Serveis Socials, sota el paraigua del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS), i la Fundació TIC Salut Social, i el suport tecnològic de Seidor, que patrocina l’esdeveniment.

El programa s’adreça a professionals i investigadors de diferents disciplines (salut, social, tecnologia, empresa…) motivats pels àmbits de les TIC, Salut i Social, a emprenedors i a empreses d’aquests mateixos sectors, a CEO i tècnics d’entitats assistencials i a estudiants, tant universitaris com de batxillerat i cicles formatius.

A més de la UVic-UCC i la Fundació TIC Salut Social, les jornades les coorganitzen el Consorci Hospitalari de Vic, l’Institut Català de la Salut, la Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic, l’EBA Vic, l’EBA Centelles, Fundació Althaia i FORES.