apunt vell

La Universitat d’Estiu arriba a la 24 edició celebrant deu anys de l’escola d’estiu de Literatura Infantil i Juvenil de Montserrat

16.05.2019

La Universitat d’Estiu de la UVic-UCC arriba a la XXIV edició amb una àmplia oferta acadèmica i cultural, amb 32 activitats acadèmiques, entre cursos i jornades, i amb una proposta d’activitats culturals que es desenvoluparan des d’ara i fins al 27 de juliol. Una de les novetats d’enguany és la celebració del 10è aniversari d’un dels seus cursos més emblemàtics, l’Escola d'Estiu de Literatura Infantil i Juvenil que se celebra del 2 al 4 de juliol a Montserrat.

Així ho van explicar els seus responsables, el vicerector de Relacions Internacionals, Joan Masnou, i la responsable de l’Oficina Cultural de la UVic, Montserrat Simon, durant la presentació de l’edició d’enguany, que va tenir lloc al claustre de Casa Convalescència dilluns passat.

10 anys d’Escola d’Estiu de Literatura Infantil i Juvenil a Montserrat

Fa deu anys va celebrar-se la primera Escola d’Estiu de la Literatura Infantil i Juvenil a Montserrat amb unes jornades sobre el paisatge en la literatura infantil i juvenil. Començava així un projecte que s’ha anat consolidant amb el temps i pel qual han passat 354 alumnes de l’àmbit de l’ensenyament, la biblioteca infantil, la recerca o simplement interessats a aprofundir els diferents aspectes del llibre infantil i juvenil. L’edició d’enguany se centrarà en el fet de viure la literatura des de la paraula, el ritme i les bones històries, que permetrà reflexionar sobre la vivència literària a la infància i la joventut i sobre allò que fa possible una experiència literària de qualitat en diferents contextos.

Segons va explicar la professora M. Carme Bernal en nom de les coordinadores del curs, “aquesta escola va néixer de l’afany de dues institucions, la UVic-UCC i l’Abadia de Montserrat, que hi ha abocat un gran esforç cada any”. Per això, una de les activitats de l’edició d’enguany serà un homenatge al pare Josep Massot “per la seva vinculació amb la cultura popular i la literatura, i per haver-ne estat un gran dinamitzador”.

Homenatge al Consorci de Normalització Lingüística d’Osona

El Consorci de Normalització Lingüística d’Osona, que enguany fa trenta anys, serà la institució homenatjada en el marc de la inauguració de la Universitat d’Estiu, que tindrà lloc el dia 6 de juny a les 19.30h, a la sala de la Columna de l’Ajuntament de Vic. L’encomi anirà a càrrec de la professora de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes Mariona Casas. És costum que durant l’acte d’inauguració de la Universitat d’Estiu es reti homenatge a una persona o institució que hagi destacat per la seva aportació al millorament de la societat des de qualsevol àmbit de treball, sigui cultural, social, artístic, econòmic o empresarial.

Buscant el rigor i la qualitat

Amb una previsió de matrícula de 500 persones, la Universitat d’Estiu d’enguany oferirà 2.100 hores de formació en els àmbits de la salut i benestar social, les ciències, tecnologia i enginyeria, empresa, comunicació, educació i societat, esport llengües i traducció i disseny, a més d’un campus internacional. Segons Joan Masnou, “ja fa anys que ens vam proposar mantenir el rigor i la qualitat, més que no pas augmentar el nombre d’estudiants” i és una decisió avalada pel nivell de satisfacció dels estudiants, que l’any passat van atorgar una qualificació de 4,86 sobre 5.

Com a novetat de la programació, destaca el curs “Desxifrant Enigma: bioinformàtica a les aules”, destinat a professorat de Batxillerat per promoure l’interès per a les biociències entre els joves, o bé “Capgirant l’educació física: cohesió, cooperació i avaluació autèntica”, adreçat a professorat de primària i secundària, amb l’objectiu de donar a conèixer recursos i instruments i activitats per a millorar les sessions d'educació física en els centres educatius. Des del Campus UManresa tornen les escoles per a persones emprenedores a Manresa, al Berguedà i al Moianès, entre altres activitats.

Totes aquestes activitats programades, que impliquen gairebé un centenar de docents, compten amb la col·laboració i la implicació directa d’una setantena d’entitats i se celebren en onze municipis de la Catalunya central com Avinyó, Berga, Granollers, Manresa, Moià, Montserrat, Olot, Perafita, Santa Creu de Jutglar i Vic, a més de Barcelona.

Les activitats acadèmiques proposades es dirigeixen a un públic ampli i generalista, tot i que el perfil de l’estudiant és majoritàriament femení, major de trenta anys, professional, inserida al mercat laboral i que troba útil la formació per al seu desenvolupament professional i personal.

Plataforma Cultural

Tal com va explicat Montserrat Simon, dins la plataforma cultural d’enguany destaca, a més de l’homenatge al Consorci de Normalització Lingüística dins l’acte d’inauguració de la Universitat d’Estiu, l’exposició “Homenets. Reflexions gràfiques de Miquel Tuneu sobre la condició humana”, que es podrà veure a l’espai Vernis des del 4 de juny al 15 de juliol. També s’ha programat l’exposició "Muntanyes de publicitat" en col·laboració amb el Festival de cinema de Muntanya de Torelló; i les exposicions "Orfenesa i tradició literàries: escriptores d’Osona" i "Dissenyadores gràfiques", entre altres. També es compten dins els actes de la plataforma cultural els XV Tallers musicals d’Avinyó (del 15 al 26 de juliol), el Festival Nits de Cinema Oriental (del 15 al 21 de juliol), la conferència "Mig segle de residència a l’Orient Mitjà", a càrrec del periodista Tomàs Alcoverro (10 de juliol) dins les VI Jornades Horitzó Àsia, i l’estrena de l’espectacle de l’Aula de Teatre (30 de maig a les 21h a l’Institut del Teatre de Vic).

Un cop finalitzada la presentació, les coordinadores de l'Escola d'Estiu de Literatura Infantil i Juvenil, M. Carme Bernal, Carme Rubio i Vanesa Amat, van rebre un reconeixement en nom de la Universitat d'Estiu.