zoom a la uvic

La UVic opta per la plataforma de videoconferències Zoom com a referent per a la docència

03.12.2020

En aquests moments la Unitat de Docència Universitària i Tecnologia Educativa (UDUTE) juntament amb l’Àrea TIC estan portant a terme la migració de la plataforma de docència Big Blue Button cap a Zoom, que es convertirà en la plataforma de referència de la UVic per a les videoconferències i l’única amb què, a mitjà termini, es treballarà.

Segons explica el coordinador del canvi i director de l’UDUTE, Richard Samson, “el sector de les videoconferències és molt dinàmic i totes les universitats necessitàvem una plataforma àgil i estable davant d’aquesta situació canviant que estem vivint”. La UVic-UCC ja havia comprat en els darrers dos anys diverses llicències Zoom, que actualment és el líder en el sector. No obstant això, el preu que oferia la companyia per al conjunt de necessitats que tenia el campus era inassumible i per això a l’inici d’aquest curs acadèmic de docència híbrida es va optar per Big Blue Button, “de programari lliure i amb una integració a Moodle excel·lent ”, segons explica Samson. Però a la pràctica, aquesta plataforma, tot i tenir molts avantatges docents, “va presentar alguns problemes d’estabilitat quan es realitzaven sessions amb grans grups que requerien connexió de micros i càmeres”, afegeix.

El canvi de plataforma s’ha produït a petició dels deganats, i la direcció de la Universitat hi ha accedit aprofitant que Zoom ha tret al mercat una nova llicència pensada per a les universitats, molt més ajustada econòmicament. “Ha estat una decisió ràpida i valenta per part de la institució per tal de poder oferir les màximes prestacions a tota la comunitat”, afirma Samson.

Per la seva banda, la vicerectora d’Ordenació Acadèmica, Cristina Vaqué, afirma que “el canvi ens permetrà tenir més estabilitat pel que fa a la plataforma, perquè tècnicament és més robusta”. Entre els avantatges que es notaran hi ha una millora de connectivitat en general i també d’interacció entre docents i estudiantat o la possibilitat de fer subgrups per treballar activitats grupals amb l’orientació o no del docent, tot plegat “amb la mateixa facilitat pel que fa a la integració a les aules virtuals de Moodle”.

Un trasllat progressiu

El canvi de plataforma serà progressiu a partir d’ara i està previst que Big Blue Button continuï actiu fins a finals d’aquest semestre. “Creiem que la transició serà suau perquè Zoom és un referent al mercat i una eina molt coneguda tant pel professorat com per l’estudiantat,” afirma Núria Costa, responsable de la Unitat de Suport i Qualitat de les TIC, que ha ajudat l’UDUTE en la configuració del compte de Zoom institucional, en la integració a Moodle i en la incorporació dels usuaris UVic a la plataforma. En aquest sentit, explica Samson, “es garantirà que es puguin recuperar els materials gravats i penjats en l’antiga plataforma per tal que el trànsit pugui ser tan fàcil com sigui possible”.

Per altra banda, la plataforma Teams es continuarà utilitzant preferentment per a les reunions internes, mentre que Zoom es recomanarà per a aquelles reunions que tinguin participació i projecció externes. Per aquest motiu des de l’UDUTE es preveu fer assessorament tant a PDI com a PAS sobre les múltiples prestacions d’aquesta eina i també per això ja han penjat al seu blog diversos tutorials i material informatiu.