La UVic organitza un cicle de cinc xerrades al voltant del 25N, Dia internacional contra la violència de gènere

10.11.2020

Una taula rodona sobre les repercussions de la covid-19 en el treball productiu i reproductiu de les dones donarà el tret de sortida al conjunt d’activitats organitzades per la UVic al voltant del 25N, Dia internacional contra la violència de gènere. En total s’han organitzat cinc activitats, entre xerrades i taules rodones, que volen analitzar la violència de gènere des de diverses perspectives. Totes les activitats són obertes a tothom, però cal inscripció prèvia.

Cinc activitats que conviden a la reflexió

La primera taula rodona, prevista per al 19 de novembre a les 18h, comptarà amb dues ponents expertes que explicaran en quina mesura les dones estan patint violència arran de la pandèmia. La investigadora de la UAB, Sara Moreno, i la directora de programes del Real Instituto Elcano, María Solanas, donaran una visió crítica de les seqüel·les en el mercat femení: ERTO, acomiadaments, teletreball i conciliació, i el freqüent repartiment desigual dins la llar de les tasques de cures i d'atenció domèstica.

El dia 23 de novembre a les 18h tindrà lloc la taula rodona “Art i tecnologia, un espai de trobada per fer front a la violència de gènere". Comptarà amb el ballarí i Premi Nacional de dansa 2020, Jesús Carmona; la neurocientífica, Mavi Sánchez; l’actriu i directora Júlia Barceló, i el psicòleg Nicolás Barnes. Durant la sessió es projectarà el vídeo Ni una lágrima más, realitzat per l’estudiant del grau en Multimèdia de la Facultat de Ciència i Tecnologia, Beatriz Zorrilla, com a treball de fi de grau. Serà un espai de trobada on art i tecnologia s’interpel·laran mútuament i dibuixaran un paisatge comú per desenvolupar estratègies integrants i fer front a la violència de gènere.

La prevenció de les violències de gènere en els joves des d’una perspectiva interseccional serà la següent taula rodona prevista per al 24 de novembre a les 17.30h, organitzada pel Centre d’Estudis Interdisciplinaris del Gènere. La interseccionalitat és una proposta que compta amb un ric desenvolupament teòric, però la seva aplicació a nivell més pràctic continua sent un repte. Els ponents de la mesa, el sociòleg i activista trans, Miquel Missé, i l’educadora social i antiracista, Ainhoa Nadia Douhaibi, debatran sobre com acostar aquesta teoria al treball de prevenció de les violències de gènere en joves.

Per al dia 25, Dia internacional contra la violència de gènere, la periodista i crítica de televisió Mònica Planas parlarà de “La televisió, còmplice de la violència de gènere". La convidada explicarà com la televisió perpetua la violència de gènere i la cultura de la violació i també com podria esdevenir una eina molt útil per a combatre-les. La sessió tindrà lloc a les 11h.  Per últim, i també el mateix dia, però a les 11.30h, la taula rodona “Dones, esport i violència masclista”, analitzarà si el futbol i els mitjans esportius perpetuen el privilegi i l’hegemonia masculines. Comptarà amb la periodista Cristina Guerrero i la futbolista d’elit Laia Codina, que parlaran dels discursos d’odi i desigualtat que es produeixen al voltant de l’esport femení, mostrant infantilisme i menyspreu, i tractant les dones com a objecte de desig o bé constatant les diferències físiques o emocionals.

Llaços blancs

A banda d’aquestes activitats programades, la UVic-UCC ha subscrit el manifest del 25N aprovat per la comissió de Dones i Ciència del CIC i durant la setmana del 23 de novembre es repartiran, des de les diferents recepcions de la UVic, llaços blancs per posar-se a la solapa en record de les víctimes de la violència de gènere.

El programa d’activitats d’enguany ha estat elaborat per la Unitat d’Igualtat, l’UHUB, el Centre d’Estudis Interdisciplinaris del Gènere, el Pacto de Estado contra la Violencia de Género i Vic Dones Siad Osona, amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación (Setmana de la Ciència, dins el programa UDivulga.Ciència i Societat).