La UVic posa en marxa un espai web amb recursos d’acompanyament a l’estudiant en època de covid-19

25.02.2021

Amb la voluntat d’acompanyar els i les estudiants en un curs en què la covid-19 i la docència online han alterat les dinàmiques habituals de la vida universitària, la UVic ha anat generant, al llarg dels darrers mesos, recursos d’utilitat per a l’alumnat en el context de la pandèmia. Ara tots aquests recursos es troben reunits en un sol espai web, una plataforma amb tota la informació d’acompanyament i d’atenció per optimitzar al màxim l’aprenentatge des de casa.

La posada en marxa de la pàgina web s’ha fet coincidir amb un altre llançament: el d’una sèrie d’animacions breus que des d’aquest dia es publicaran a les xarxes socials de la UVic-UCC. Es tracta d’un decàleg de píndoles que parteixen dels reptes, les necessitats i els requeriments de la docència virtual per oferir consells als i les estudiants en els àmbits de la salut i de l’aprenentatge. Entre altres temes s’hi aborden la necessitat de mantenir els horaris de treball i les rutines de les classes presencials, fer un ús racional de les pantalles en el temps lliure i apostar per l’activitat física a l’aire lliure, disposar d’un espai de treball tranquil sense interrupcions ni sorolls, utilitzar una pantalla gran amb la càmera oberta o vestir-se per assistir a classe tal i com es faria si s’acudís a l’aula física.

Maximitzar el rendiment acadèmic i la sociabilitat

“Volem posar a l’abast de la comunitat pautes que reforcin hàbits saludables per estudiar des de casa ”, explica la vicerectora d’Ordenació Acadèmica de la UVic-UCC, Cristina Vaqué, segons la qual “és important entendre que l’alumnat, malgrat ser a casa, quan està seguint una classe realment es troba a la universitat, i que la necessitat d’interactuar i participar a l’aula amb docents i companys és la mateixa a la classe digital que a la presencial”.

Per a Vaqué, aquesta és la base per “treure el màxim rendiment acadèmic i social de l’ensenyament aprenentatge tan excepcional d’aquest curs” però també ho és tenir en compte altres pautes significatives com ara tenir la càmera oberta i seure o vestir-se com si fossin a l’aula, dormir bé, moure’s entre sessió i sessió , fer activitat física a l’aire lliure, beure prou aigua i menjar equilibrat. La campanya també pretén recordar a l’alumnat que té al seu abast el conjunt de serveis de suport psicopedagògic de la Universitat.

La proposta va sorgir de la comissió de seguiment acadèmic formada pels degans i deganes de les facultats, el mateix vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i el de professorat. Si s’ha materialitzat ara és perquè “ja hem deixat enrere la necessitat urgent de reaccionar a una situació nova i inesperada del curs passat i ens trobem en una etapa que, malgrat la incertesa constant, ens permet planificar i aplicar elements de millora a les dinàmiques iniciades aviat farà un any”. Per a Cristina Vaqué, no es tracta només d’acompanyar l’estudiant a la situació que ens toca viure, sinó contribuir a que “aquesta vivència personal sigui de gran utilitat als alumnes per desenvolupar algunes competències transversals necessàries per al seu futur professional, així com “per conviure en un món complex, global i canviant que requereix molta resiliència, paciència, generositat, comprensió, reflexió, adaptació al canvi, corresponsabilitat i, en definitiva, superació personal i col·lectiva”.

La porta d’entrada al nou espai web

Aquestes animacions seran també la porta d’entrada de la pàgina web, que es nodreix de molts altres continguts agrupats per àmbits temàtics: salut i covid-19, acompanyament acadèmic i suport a l’aprenentatge. El web també donarà peu a l’organització d’activitats futures d’acompanyament de l’alumnat en el context actual. A més compta amb un apartat d’actualitat, en el qual professors i investigadors de diferents facultats i grups de recerca de la Universitat donen consells o reflexionen sobre aspectes d’interès per a l’alumnat relacionats amb la docència online i el context de pandèmia.

Els primers d’aquests articles els signen els professors del departament de Psicologia de la FETCH Àngel Serra i Anna Casellas, que parlen sobre l’impacte emocional que suposa un curs amb una gran càrrega de classes des de casa, i Anna M Puig, coordinadora del grup de recerca en Esport i Activitat Física (GREAF), que fa recomanacions per combatre el sedentarisme quan la docència és virtual.

L’Àrea de Màrqueting coordina aquesta iniciativa transversal en la qual participen diferents serveis de la UVic: UMedia, l’UHub, la Biblioteca, l’Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals i l’Àrea de Comunicació Corporativa i Relacions Institucionals.