Vida universitària

La UVic-UCC, a l’enquesta Via Universitària de la Xarxa Vives

01.02.2021

Vint universitats de la Xarxa Vives, entre les quals la UVic-UCC, van iniciar dilluns passat el treball de camp del programa Via Universitària: Accés, condicions d’aprenentatge, expectatives i retorns dels estudis universitaris (2020-2022). Entre els mesos de febrer i març, més de 8.000 estudiants de grau i màster tindran l’oportunitat de participar en el programa a través de l’enquesta en línia que els ha fet arribar la UVic-UCC.

Via Universitària és un instrument per a la definició de polítiques d’equitat social i de gènere en el sistema universitari i s’alinea amb els resultats de l’informe Eurostudent, que agrupa la mateixa informació en relació a 28 països europeus. L’informe Via Universitària (2020-2022) estudiarà les trajectòries de l’estudiantat des d’una triple perspectiva: l’equitat en l’accés i vida en els estudis superiors, la transformació de la realitat dels estudiants com a resultat d’un entorn social cada vegada més divers, i la qualitat de les metodologies d’ensenyament i aprenentatge.

El director de l'Àrea de Qualitat, Ricard Giramé, afirma que "és important participar en aquesta tercera edició de l’enquesta Via Universitària perquè permet tenir un observatori permanent del perfil dels nostres estudiants, les condicions d'estudi i la satisfacció amb la Universitat i la docència rebuda". També afegeix que "amb aquesta informació la Universitat ha de valorar i fer propostes actives sobre l'eficència de les polítiques d'accés, d'ajudes econòmiques, d'orientació acadèmica i d'ensenyament-aprenentatge, amb l'objectiu final que els estudiants tinguin una bona experiència en el seu pas per la UVic-UCC i puguin tenir una bona inserció en el món laboral".

Els resultats de l’estudi, la publicació dels quals està prevista el maig de 2022, serviran no solament com a eina de reflexió i debat, sinó també per fonamentar les decisions i orientacions de la política universitària que es desenvolupa tant des de les mateixes universitats com des de les administracions públiques.

L’enquesta: seixanta-una preguntes dividides en cinc blocs temàtics

L’enquesta Via Universitària incorpora seixanta-una preguntes dividides en cinc blocs. Els estudiants valoraran la trajectòria personal a la Universitat, les condicions de vida, d’aprenentatge i d’estudi. També dedica un bloc a les expectatives que els estudiants tenen sobre el seu futur professional. A més, incorpora l’anàlisi de la vida quotidiana de l’estudiantat i el nivell de participació en activitats culturals i socials a la Universitat. Al llarg de l’enquesta, el estudiants tenen també l’oportunitat de valorar l’impacte de la crisi sanitària en els seus estudis i experiència universitària. El qüestionari finalitza amb el recull de dades sociodemogràfiques, que permet una anàlisi detallada dels eixos clau del programa segons el perfil dels enquestats que hi participen.

La tercera edició del programa Via Universitària de la Xarxa Vives està impulsada per les universitats Abat Oliba CEU, Alacant, Andorra, Autònoma de Barcelona, Barcelona, CEU Cardenal Herrera, Girona, Illes Balears, Internacional de Catalunya, Jaume I, Lleida, Miguel Hernández d’Elx, Oberta de Catalunya, Politècnica de Catalunya, Politècnica de València, Pompeu Fabra, Ramon Llull, Rovira i Virgili, València, i Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. L’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) assumeix la direcció tècnica. El programa també compta amb el suport de l’Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior d’Andorra (AQUA), de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP) i de la Generalitat de Catalunya.