Classe d'educació física a la UVic-UCC

La UVic-UCC acollirà la III Jornada Catalana de Recerca en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport

10.06.2021

Difondre la recerca que s’està portant a terme, principalment a Catalunya, en l’àmbit de l’activitat física i l’esport i posar en contacte el major nombre possible d’investigadors per afavorir la transmissió de coneixement són els dos grans objectius de la III Jornada Catalana de Recerca en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (CAFE). La tercera edició d’aquest esdeveniment, que es farà el 12 de juny en línia, està liderada per la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) i organitzada pel Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la UVic-UCC conjuntament amb els altres sis centres catalans que imparteixen el grau en CAFE: Universitat de Barcelona, Universitat Ramon Llull, Universitat de Lleida, Universitat Rovira i Virgili, Universitat de Girona i Universitat Pompeu Fabra, a més de l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (INEFC).

La jornada vol donar veu i fer visibles les línies de recerca actuals, sense diferenciar entre  investigadors i investigadores veterans, amb llarga trajectòria i experiència en el món de la recerca, i les persones que comencen la seva incursió en el món de la investigació. Per tant, aquesta trobada serà una gran oportunitat d’intercanvi de coneixements entre experts i no tan experts, ja que està oberta a totes les persones interessades en l’esport i la seva recerca.

Comunicacions en format ‘Pechakucha’

L’activitat de la jornada, que es farà de dos quarts de deu del matí a les dues de la tarda, es basarà en la presentació de 66 comunicacions orals per donar a conèixer les línies de recerca i els projectes que s’estan fent a Catalunya en matèria d’activitat física i esport.

Totes les comunicacions respondran a dos grans tipus d’investigacions. D’una banda, hi haurà els estudis científics clàssics, estructurats amb una introducció, objectiu, mètode, resultat, discussió i conclusions. D’altra banda, hi haurà les línies de recerca o projectes preliminars que estan en procés i que encara s’han d’acabar de desenvolupar. Les comunicacions seguiran el format Pechakucha, un tipus de presentació ràpida i informal que presenta les principals idees mitjançant 20 diapositives de 20 segons cadascuna (6 minuts i 40 segons en total).

La jornada comptarà amb un parlament inaugural a càrrec d’Eduard Ramírez, degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH), i la cloenda la farà Jordi Collet, vicerector de Recerca i Transferència del Coneixement de la UVic-UCC. A la jornada també hi assistirà el regidor d’Esports de l’Ajuntament de Vic, Titi Roca.

La presentació, les comunicacions dels patrocinadors (DudyFit, Humanox i Ajuntament de Vic), els premis RecEsport Jove (COPLEFC) i la cloenda es faran en sessions plenàries, amb un únic webinar obert a tothom. Per a les ponències s’han organitzat quatre sales diferents amb les sessions programades, però sense separació per àmbits. Cada sala disposarà d’uns minuts de debat i preguntes als autors de les comunicacions.

Premis RecEsport Jove

Una de les novetats que es va incorporar a l’anterior edició de la jornada és el lliurament dels Premis RecEsport Jove, que tenen com a objectiu fomentar vocacions científiques entre el jovent en l’àmbit de les ciències de l’activitat física i de l’esport. Aquests guardons promouen que els estudiants de grau, màster i doctorat, amb el suport dels seus tutors i/o directors, s’iniciïn en la recerca científica i presentin el seu treball final de grau o màster o els treballs realitzats durant la seva tesi.

Els treballs poden ser tant de tipus experimental com teòric i poden estar relacionats amb qualsevol de les matèries de l’àmbit de les ciències de l’esport. Els Premis RecEsport Jove consten de dues categories: el Premi RecEsport Jove al millor treball de final de grau (TFG) o millor treball de final de màster (TFM), i el Premi RecEsport Jove a la millor comunicació predoctoral. Des de la UVic-UCC es vol vincular aquesta jornada a diferents assignatures del grau en CAFE, especialment per als alumnes de 3r i 4t i per als de màster, per la seva vinculació amb la realització del TFG o del TFM.

La implicació de la UVic-UCC

Per a la UVic-UCC, amb una àmplia experiència en la impartició del grau en CAFE, així com per als grups de recerca i els centres de recerca i transferència de coneixement específics de l’àmbit, liderar la III Jornada Catalana en Recerca en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport és una bona oportunitat per mostrar l’aposta de la Universitat per la recerca i el foment de les vocacions científiques entre l’alumnat.

Els grups de recerca de la UVic-UCC vinculats amb la jornada són el Grup de Recerca en Educació Física (GREF), el Grup de Recerca en Esport i Activitat Física (GREAF) i Sport Performance Analysis Research Group (SPARG).

En absència d’una associació científica de l’àmbit, les facultats i centres que imparteixen els graus de CAFE a Catalunya han assumit la responsabilitat de desenvolupar aquesta àrea de coneixement. Fins al moment actual aquesta tasca l’havia portat a terme l’INEFC, però ara se li vol donar un caràcter itinerant i una periodicitat biennal.