Estudiants de la UVic-UCC

La UVic-UCC engega un nou programa de beques per a alumnat amb bona trajectòria acadèmica i pocs recursos econòmics

08.07.2021

Amb la voluntat de garantir l’accés a la universitat als nois i noies amb bona trajectòria escolar procedents d’entorns familiars amb escassos recursos econòmics, la UVic-UCC ha posat en marxa, per al curs 2021-22, el nou programa de beques “Universitat a l’abast de tothom” (UAT). Aquest programa es dirigeix a estudiants de Batxillerat o de cicles formatius de grau superior dels instituts, centres de secundària i centres de formació de persones adultes del territori d’influència de la Universitat que vulguin accedir als estudis de grau.

Més concretament, i en el marc d’una primera fase pilot, el pròxim curs el programa s’aplicarà a les comarques d’Osona, el Bages i el Berguedà. En aquesta primera convocatòria, la UVic-UCC destinarà a les beques una partida de 16.500 euros.

El Programa UAT vol contribuir a la promoció social i cultural de nois i noies procedents de famílies amb dificultats econòmiques i/o en risc d’exclusió social i, alhora, crear sinergies amb altres institucions i agents socials i educatius del territori per posar la Universitat a l’abast de tothom, impulsant i liderant una xarxa social i educativa. S’ha volgut crear un sistema d’ajuts “amb marcada vocació territorial i com a mostra del ferm compromís de la Universitat de contribuir al desenvolupament humà, socioeconòmic i cultural de l’entorn, d’acord amb la responsabilitat social que té la institució”, explica Joan Soler, professor emèrit de la UVic-UCC i coordinador del Programa UAT.

Candidats proposats des dels instituts

Una de les singularitats d’aquest programa és que les i els joves candidats a l’obtenció de les beques UAT seran proposats pels mateixos instituts i centres d’educació secundària on han cursat fins ara mateix els seus estudis. Les condicions generals per optar-hi són haver obtingut plaça en un dels graus que s’escullen segons els requisits d’accés a la Universitat i el procés de preinscripció universitària, matricular-se d’un grau oficial a la UVic-UCC, procedir d’un centre educatiu de secundària i estar empadronat en un municipi del Bages, Osona o Moianès.

En l’apartat acadèmic caldrà haver assolit una nota mitjana de Batxillerat o de CFGS igual o superior a 7 i matricular-se de 60 crèdits a cada curs. Com a requisits econòmics serà necessari que els ingressos del nucli familiar no superin el primer llindar que estableix la beca de caràcter general del Ministeri d’Educació de l’Estat espanyol.

Una altra de les singularitats del programa és que les persones becades comptaran amb l’acompanyament d’una persona mentora, específica per a cada estudiant, que farà un seguiment del seu progrés acadèmic. Aquesta figura serà clau per “detectar possibles problemes de l’estudiant en la seva etapa universitària i ajudar a superar-los, per garantir l’èxit acadèmic”, explica Soler. També s’ha creat una comissió avaluadora que farà seguiment i analitzarà les particularitats de cada cas.

Repartiment de l’import i per facultats

L’estudiant que obtingui un ajut del programa UAT únicament haurà d’abonar un terç de l’import de la matrícula, a més de les taxes i assegurances associades a la matrícula. Els dos terços restants quedaran coberts de la manera següent: un terç a càrrec de la Fundació titular del grau universitari al qual l’estudiant s’ha matriculat (Fundació Universitària Balmes, Fundació Universitària del Bages o Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut), i un altre terç a través del fons econòmic propi del programa UAT.

Per al curs 2021-22 es concediran 7 beques UAT distribuïdes així: 4 ajuts per a estudiantat matriculat a estudis de grau oficial de la Fundació Universitària Balmes, Campus UVic (un ajut per Facultat); 2 ajuts per a estudiants matriculats a estudis de grau oficial de la Fundació Universitària del Bages, Campus UManresa (un ajut per Facultat); i 1 ajut per estudiants matriculats al grau en Medicina de la Fundació d'Estudis Superiors en Ciències de la Salut. La beca podrà renovar-se cada curs fins a la finalització dels estudis, si es compleixen els requisits i si així ho considera la comissió d’avaluació.

Hi haurà dos terminis de presentació de sol·licituds de la convocatòria 2021-2022: el primer període va de l’1 de juny al 9 de juliol de 2021, i el segon període, del 12 de juliol al 21 de setembre de 2021. La resolució del primer període es farà pública el 21 de juliol i la del segon període, el 30 de setembre. Totes les bases del Programa de beques UAT es poden consultar en aquest enllaç.

Altres beques ja existents

Les beques del Programa UAT se sumaran als ajuts econòmics que en els darrers cursos la UVic-UCC ha posat en marxa mitjançant un sistema propi de beques, ajuts i premis, compatibles amb els ajuts públics. De fet, el curs passat, tres de cada deu estudiants de la Universitat van comptar amb algun tipus d’ajut a l’estudi. Aquestes xifres casen amb la voluntat de la institució de “garantir el dret a la formació superior que té qualsevol jove per tal que pugui desenvolupar la seva trajectòria professional”, segons explica Josep Eladi Baños, rector de la UVic-UCC defensa.

El conjunt de programes de beques i ajuts que ofereix la UVic-UCC es poden consultar en aquest enllaç en el cas del campus Vic i la seu de Granollers, en aquest en el cas del campus Manresa i en aquest en el cas de la Facultat de Medicina.