Institucional

La UVic-UCC redueix 4,1 tones de CO2 en emissions de gasos d’efecte hivernacle des de 2014

La UVic-UCC ha aconseguit estalviar 4,1 tones de CO2 en emissions de gasos d’efecte hivernacle des de 2014

18.02.2021

La UVic-UCC ha estaviat l’emissió de CO2 en 4,1 tones des del 2014, segons ha decretat el càlcul d’emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH) fet des de la Unitat de Sostenibilitat de l’Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals de la UVic-UCC conjuntament amb la consultoria ambiental Anthesis Lavola. El càlcul de les emissions permet saber que el total d’emissions GEH de la Universitat del curs 2018-2019 va ser de 2.132,02 tones de CO2, un 14% menys respecte al curs anterior. La reducció dels últims anys és l’efecte de diferents accions d’estalvi que s’han dut a terme en el marc del Programa d'Acords Voluntaris de l'Oficina Catalana del Canvi Climàtic, com el canvi de llums fluorescents a LED, la implantació de l’Smart Campus, la instal·lació d’aerotèrmia o de plaques fotovoltaiques, entre altres.

L’inventari d’emissions associades, anomenat també càlcul de la petjada de carboni, es calcula en base a la metodologia establerta per la ISO-14064 i permet presentar dades d’emissió individuals per a cadascuna de les instal·lacions del campus Vic. L’informe està estructurat en 3 abastos. El primer abast calcula les emissions directes, derivades del consum de gas o combustible. El segon avalua les emissions indirectes derivades del consum elèctric, i el tercer recull altres emissions indirectes fruit de l’ús de consumibles.

Pel que fa a les emissions generades, un 79% són derivades de les emissions indirectes, com ara el consum d’aigua, tòners, paper i mobiliari, la generació de residus o les derivades dels desplaçaments dels treballadors. El 21% corresponen a les emissions directes, aquelles derivades del consum de gas natural, de gasoil de la flota de vehicles propis i dels gasos refrigerants propis dels equips de climatització i refrigeració. Pel que fa el consum d’electricitat, corresponent al segon abast, no genera residus GEH perquè l’alimentació prové de fonts 100% renovables.

El gran volum d’emissions GEH emeses, concretament les 1.598 tones de CO2 que pertanyen al tercer abast, són de desplaçaments, dels quals corresponen un 73% a desplaçaments in itinere (anada i tornada de casa a la feina), un 16% de transport i un 10% de viatges corporatius.

La UVic-UCC, compromesa a ser una universitat baixa en carboni, calcula les seves emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH) des del curs 2007-08. Gràcies a aquest càlcul de la petjada ambiental, la Universitat està adherida al Programa d’Acords Voluntaris de l’Oficina Catalana de Canvi Climàtic (OCCC) des del 2014, i té la capacitat de detectar els principals factors d’emissió i dur a terme diferents accions anuals que propicien l’estalvi d’emissions GEH.