La UVic-UCC i les universitats de la Xarxa Vives avaluen l’impacte de la crisi sanitària en la gestió de l’agenda 2030 i els ODS

26.11.2020

La UVic-UCC va participar dimarts passat en una Trobada Fòrum Vives amb els representants dels Campus Saludables i Sostenibles de la Xarxa Vives per avaluar l’impacte que ha tingut la crisi sociosanitària en la gestió de l’Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Els representants que van participar a la reunió van compartir experiències i avaluar accions col·laboratives en el marc de la Xarxa. L’aspecte més destacat en què totes les universitats van coincidir és que la universitat, com a generadora de coneixement, ha d’esdevenir un actor rellevant en el procés de presa de decisions i de transformació col·lectiva que suposa el programa Agenda 2030 de les Nacions Unides.

Per part de la UVic-UCC, van participar-hi la directora de l’UHub, Montse Simon, i la responsable Sostenibilitat, Benestar i Seguretat Laboral de l’Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals, Cristina Comerma. La conclusió general de la trobada va ser que totes les universitats han implementat unes mesures similars per lluitar contra la covid-19, amb una adaptació tecnològica sense precedents i també amb suport en l’àmbit psicològic i de les TIC.

La trobada, coordinada per la Universitat Jaume I (UJI), es va dividir en dos blocs. En el primer bloc va tenir lloc, la conferència “L’agenda 2030: un marc per a l’acció col·lectiva en un món de crisi”, a càrrec d’Ignacio Martínez, professor de la Universitat Complutense de Madrid i expert en l’anàlisi i seguiment de l’agenda internacional, les polítiques de desenvolupament i cooperació internacional, els papers dels actors de la societat civil i en la configuració del poder i la governança globals. En el segon bloc es va desenvolupar la taula d’experiències, on es van poder compartir estratègies, coneixements i bones pràctiques relacionades amb l’impacte de la covid-19 en la gestió de les accions universitàries destinades a assolir els objectius de salut i benestar (ODS 3), reducció de les desigualtats (ODS 10), i ciutats i comunitats sostenibles (ODS 11) de l’Agenda 2030.

Els assistents a la trobada formen part del Grup de Treball d’Universitats Saludables i Sostenibles de la Xarxa Vives. Aquest grup està format pels representats dels Campus Saludables i Sostenibles, i unitats equivalents de les universitats de la Xarxa Vives, que compta amb un pla de treball propi destinat a integrar i desenvolupar un projecte compartit de salut a partir de les accions i estratègies internes de cada universitat. Els Fòrum Vives són espais d’intercanvi i reflexió que promou la Xarxa Vives d’Universitats, i que es tradueixen en múltiples jornades, debats, seminaris, tallers o congressos distribuïts arreu del territori.