Recerca

Tolima-Colòmbia

La UVic-UCC obté un projecte de recerca competitiu per estudiar els factors de persistència de la violència a Colòmbia

12.01.2021

La UVic-UCC ha obingut un projecte d'investigació en règim de concurrència competitiva per tirar endavant un estudi sobre els factors de persistència de la violència a Colòmbia. Amb una dotació de 9.950 euros, el projecte “Factores de persistencia de la violencia en el sur del Tolima (Colombia), rearme y reincidencia de combatientes (2002-2020)” serà liderat pel professor de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Jordi de San Eugenio, juntament amb els professors Xavier Ginesta i Cristina Fernàndez;  Andrés Tafur, Mariana Moscoso i Ángela Martínez de la Universidad de Tolima; i l’investigador Yesid Arteta. Aquest ajut s'ha obtingut en el marc de la convocatòria impulsada per l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP), el Departament d'Empresa i Coneixement i l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) de la Generalitat de Catalunya.

El projecte, que tindrà dos equips de treball --un a Catalunya i l’altre a Colòmbia--,  se centrarà en l’estudi dels factors que provoquen la reincidència de la violència al país sudamericà, amb l’objectiu de trobar quins són els indicadors que determinen la continuació d’aquesta violència després dels dos processos de desmobilització que s’han produït al país. El sud de Tolima serà el territori objecte d’estudi ja que es considera el lloc d’origen de la violència.

El trànsit dels grups armats cap a la vida civil és una fase crítica dels processos de pau que pot determinar l’èxit del postconflicte. Colòmbia ha viscut en el segle XXI dos processos de desmobilització, un amb les Autodefensas Unidas de Colombia  (AUC), iniciat el 2002, i un altre amb les Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC), després dels Acords de l’Havana (2016). En tots dos casos la reincorporació va tenir moltes dificultats i va  propiciar el rearmament i la reincidència dels actors armats al país, a causa de la implementació feble dels acords, en el cas de les FARC, o el seu abast limitat en el cas de les AUC, així com les condicions de pobresa, les massacres i les persecucions i assassinats a líders socials i dels excombatents, entre altres factors.