Projecte BLEARN

La UVic-UCC participa en el projecte BLEARN_AUTONOMY per fomentar l’autonomia dels estudiants d’educació superior mitjançant l’ús d’eines virtuals

06.05.2021

Potenciar les sinergies entre la competència digital i els mètodes formatius és el punt de partida del projecte europeu BLEARN_AUTONOMY Fostering higher educations students’ autonomy through blended learning. A partir d’aquí, se’n deriven dos objectius que inclouen recerca i aplicació docent. El primer és reforçar l’autonomia de l’estudiant d’educació superior analitzant les estratègies de retroacció que porta a terme el professorat en entorns virtuals (particularment, portafolis electrònics). El segon objectiu s’orienta a ampliar els recursos docents i obrir entorns d’aprenentatge col·laboratiu amb la mediació d’eines digitals. El projecte està liderat per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). La UVic-UCC hi participa amb un equip format per Marcos Cánovas, investigador principal, juntament amb Lydia Brugué, Lucrecia Keim, Richard Samson i Àngel Tortadès, del Departament de Traducció, Interpretació i Llengües Aplicades i membres del grup de recerca Aprenentatge i Comunicació (GRAC).

La participació de la UVic-UCC en aquest projecte inclou la gestió d’una plataforma virtual en què el professorat pot compartir i debatre propostes docents en els àmbits d’avaluació, disseny de cursos i estratègies d’aprenentatge. Per oferir aquest recurs, la UVic-UCC ha utilitzat la seva plataforma de portafolis electrònics, basada en l’entorn Mahara (https://portafolis.uvic.cat/), amb el suport de la Unitat de Docència Universitària i Tecnologia Educativa (UDUTE) i l’Àrea de les TIC.

La participació en la plataforma no queda restringida als membres del projecte, sinó que està oberta a tot el professorat de les universitats vinculades. Aquest espai virtual es presentarà a la Jornada d’Innovació Docent que es farà el 7 de juliol per al professorat de la FETCH. “Entre altres objectius es vol reforçar l’ús del portafolis electrònic com a eina d’innovació metodològica d’un gran potencial, amb la qual l’estudiant és propietari del seu espai virtual, gestiona els continguts i determina amb qui, quan i com comparteix les evidències i la reflexió sobre el seu aprenentatge”, explica Marcos Cánovas. “D’aquesta manera, l’estudiant es fa responsable del seu aprenentatge d’una forma més directa”, afegeix. El professorat interessat a entrar a la plataforma per compartir la seva experiència i rebre retroacció d’altres docents, així com veure i comentar altres propostes, només cal que adreci un correu electrònic a mcanovas@uvic.cat.

El projecte BLEARN_AUTONOMY, finançat pel programa Erasmus+ i amb un pressupost de 300.000 euros, va començar el novembre del 2020 i finalitzarà l’octubre del 2022. A banda de la UAB i la UVic-UCC, també participen en aquest projecte la Universidade do Minho, de Braga (Portugal), la Universitat Catòlica de Lió (França), i les universitats de Varsòvia (Polònia) i Stavanger (Noruega).