Persona treballant amb un ordinador

La UVic vetlla per l’accessibilitat al web amb una guia d'estil

21.10.2021

Des que es va posar en marxa el Comitè digital de la UVic, aquest òrgan vetlla per aconseguir que tots els continguts dels seus entorns web compleixin de la millor manera possible les directrius d’accessibilitat. Per això crea materials informatius i divulgatius que ajudin a les persones que editen continguts digitals a fer-los cada cop més accessibles. És amb aquest objectiu que es va crear la guia d’estil del web UVic, allotjada dins el gestor de continguts del web, que permet als editors tenir a mà tota la informació rellevant sobre accessibilitat.

L’accessibilitat al web és la pràctica inclusiva que elimina les barreres que impedeixen la interacció o l’accés a llocs web per part de persones amb discapacitat. “Quan els llocs es dissenyen, desenvolupen i editen correctament, tots els usuaris han de poder tenir igual accés a la informació i a la funcionalitat” afirma Dani Martínez, membre del Comitè digital. I és que l’accessibilitat s’aplica a totes les discapacitats que poden afectar l’accés al web, tant a nivell auditiu, cognitiu, neurològic i físic, així com a nivell de parla i visió.

La Fundació Universitària Balmes es proposa complir en el grau més alt possible els requeriments d'accessibilitat per facilitar l'accés universal als continguts a totes les persones que consulten el seu web i des de la UVic es treballa amb l'objectiu d'adaptar tot el web a les recomanacions del Consorci World Wide Web W3C. Aquestes recomanacions es concreten en les pautes d'accessibilitat del web WCAG 2.1.

Com penjar Imatges i enllaços accessibles

Un dels exemples que mostra la guia és com aconseguir que totes les imatges allotjades en entorns web siguin accessibles, gràcies al paràmetre ‘text alternatiu’. Aquest paràmetre és un complement descriptiu que permet a les persones amb problemes de visió entendre el context de la imatge. A la guia d’estil s’explica com afegir aquest paràmetre a totes les imatges i el motiu pel qual s’ha d’incorporar a totes les imatges que els editors incorporen de nou.

Un altre exemple són els enllaços. La guia explica que és recomanable que el text de l’enllaç sigui descriptiu de l’acció que realitzarà l’usuari. D’aquesta manera, aquells usuaris que utilitzen assistents i decideixen només escoltar el text de l’enllaç, puguin orientar-se millor i evitar confusions.

Aquestes recomanacions ajuden a prendre consciència que tot el que es publica al web institucional ha de ser inclusiu per a tots els usuaris.