Docència

El segon premi
El trofeu de guanyadors
Jurat i àrbitres

L’equip Legolàctics, una iniciativa familiar de Llinars del Vallès, guanya la 9a FIRST Lego League de la UVic

18.05.2021

L’equip Legolàctics, una iniciativa familiar de Llinars del Vallès, va guanyar la novena edició de la FIRST Lego League Challenge, el torneig STEAM celebrat els passats divendres i dissabte a la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic en format híbrid. El segon classificat va ser l’equip FEDAC Jr. Wolvineers de l’escola FEDAC Sant Narcís de Girona, guanyadora de l’edició anterior del torneig i que en aquesta ocasió també es va endur el premi Elausa al comportament del robot. Amb aquests resultats, ambdós equips van obtingur la classificació per a la gran final estatal, que tindrà lloc el 26 i 27 de juny a Santa Cruz de Tenerife. També seran en aquesta final els Vilabots, un equip de robòtica en família de Sant Pere de Vilamajor, que van rebre el primer premi Goufone al projecte innovador.

A banda dels tres guanyadors, set equips més van ser premiats: el primer premi als valors JCM-Tech per l’equip Pedalectro de l’escola La Salle de Manlleu i el segon premi als valors SOME per ConLegs, de l’escola Concepcionistes de Barcelona; pel que fa als premis al projecte innovador, a més del primer guardó que es van endur els Vilabots, el segon premi Isern va recaure en LEGurb de l’Institut de Gurb. En la categoria de premis al disseny del robot, els guanyadors van ser en primer lloc i amb el guardó Casa Tarradellas, els Joysticks de l’escola Casals Gràcia de Manlleu, i en segon lloc i amb el guardó Divasa-Farmavic, els Homo Constructor del col·legi Closa de Barcelona. Finalment, el premi Robotix Hands-on-learning a les Joves Promeses se'l van endur els Lego Puig Friends de l’escola Puig-Agut de Manlleu i el premi a l’entrenador o entrenadora atorgat per Seidor va anar a parar als Robot Replay 4 Winds de l’escola Quatre Vents, també de Manlleu.

225 participants de 23 equips

El campionat classificatori, retransmès en directe per El 9 TV des de l’Aula Magna de la UVic i des de les diferents sales virtuals de Zoom dels equips competidors, va comptar amb la participació de 225 participants d’entre 10 i 16 anys de 23 equips d’arreu de Catalunya. En el desenvolupament de la competició STEAM (acrònim en anglès de Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques), tots els equips van haver de superar diversos obstacles, que van posat a prova els seus projectes d’innovació i els seus robots. Per torns, van connectar virtualment amb el jurat per fer la defensa del seu robot i presentar-li el seu projecte d’innovació. Un cop els participants van rebre el feedback per part del jurat, van afrontar tres rondes del joc del robot, on van posar en pràctica les seves construccions. La temàtica d’aquesta edició, sota el lema “RePlay”, girava a l’entorn de les noves formes de redefinir i revolucionar la manera de jugar, de fer esport i de moure’ns.

En l’acte de lliurament de premis, dissabte a la tarda a l’Aula Magna i amb tots els equips connectats via Zoom, el vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, Jordi Collet, va agrair l’esforç de totes les persones que, en el context de pandèmia actual, van fer possible la celebració de la competició: “Quan les coses són més difícils la gent treu el millor d’ella mateixa, i la First Lego League de la UVic n’és un gran exemple, perquè tant des de la Universitat i la Facultat com des de les escoles i grups de famílies, així com els mateixos nois i noies participants, s’ha fet un gran sobreesforç per arribar avui aquí, i això és el que en el futur recordarem d’aquesta edició de la prova”, va dir. El vicerector també es va referir al futur de les professions STEAM per dir que “no hi ha oficis de nois o de noies i la First Lego League és un exemple paradigmàtic de que tothom pot estudia de tot”, en referència al gran nombre de participants femenines que integren els equips.

Dos caps de setmana STEAM més

Per tal d’evitar aglomeracions, aquest any la UVic ha decidit esponjar en el calendari els diferents tornejos de robòtica que organitza. Després d’aquest cap de setmana, els propers 28 i 29 de maig serà el torn de la 3a edició de la competició internacional FIRST Tech Challenge, per a joves de 16 a 20 anys, que se celebrarà també en format híbrid des de l’empresa Grup Girbau, que patrocina l’esdeveniment a l’Estat espanyol. La competició de dissabte i la cerimònia de lliurament de premis també les emetrà El 9 TV. L’últim torneig de robòtica serà la 9a edició de la FIRST Lego League Explore, en el qual participaran nens i nenes de 6 a 9 anys, i que es durà a terme en horari lectiu des de les mateixes escoles.

Les competicions de la FIRST LEGO League les gestiona a nivell estatal la Fundació Scientia, que compta amb la col·laboració de Robotix Hands-on Learning i Correos.