Equip Guanyador de la 10a edició de la First Lego League: Vilabots, de Sant pere de Vilamajor
Segon equip classificat: Legolàctics, de Llinars del Vallès.
Tercer equip classificat: Last Cold, de Montcada i Reixac.
Taula on se celebra el joc del robot.
Cerimònia de cloenda de la First Lego League.
Participants de la First Lego League Explore expliquen el seu projecte.

L'equip Vilabots, de Sant Pere de Vilamajor, guanya la desena edició de la FIRST Lego League de la UVic

L’equip  Vilabots, de Sant Pere de Vilamajor, va guanyar la desena edició de la FIRST Lego League Challenge, el torneig STEAM que va tenir lloc el dissabte 5 de març a la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic. El 2n classificat va ser l’equip Legolàctics, una iniciativa familiar de Llinars del Vallès, que ja havia guanyat la competició en l’edició passada. El 3r Premi se'l va endur Last Cold, de Montcada i Reixac. Tots tres van obtenir la classificació per a la gran final estatal que tindrà lloc el dia 2 d’abril a Màlaga. Els Vilabots, que l’any passat havien obtingut la tercera posició, van guanyar la prova per partida doble, ja que també van rebre una menció especial pel projecte d’innovació, que els permetrà participar a la final estatal per accedir al Global Innovation Awards, un premi internacional que té l’objectiu d’encoratjar els equips a buscar les solucions més innovadores als problemes reals.

A banda dels tres guanyadors, es van endur un premi catorze equips més: el 1r Premi Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar als Valors FIRST Lego League va ser per a l’equip Alfa Bot, de Berga; el 2n Premi JCM-Technologies als Valors va recaure en Lego Puig Team, de l’escola Puig Agut de Manlleu, mentre que el 3r Premi El 9 Nou se'l van endur els Marrecs de Vilassar, de Vilassar de Mar. Pel que fa als premis al Projecte Innovador, el 1r Premi Seidor se'l van endur The Transporters Santa Coloma, d’Andorra, i el 2n Premi Isern va recaure en Montserrat Robominders, de Rubí. En la categoria de premis al Disseny del Robot, els guanyadors van ser, en primer lloc, i amb el guardó Casa Tarradellas, els Hermes 12, de l’escola Casals Gràcia de Manlleu i, en segon lloc, i amb el guardó Divasa-Farmavic, els FEDAC Jr. Wolvineers de Girona.

En l’àmbit del Comportament del Robot, el 1r Premi Facultat de Ciències i Tecnologia també va ser per a l’equip Hermes 12, de Manlleu, mentre que el 2n Premi Goufone se'l van emportar els FEDAC Neo Wolvineers. El Premi Facultat d’Empresa i Comunicació a l’Emprenedoria el va guanyar l’equip Skulls and Feathers, de Barcelona; el Premi Elausa a l’Excel·lència en Enginyeria, se'l van endur els FEDAC Neo Wolvineers, de Girona, i el Premi Facultat de Medicina a les Joves Promeses, va ser per a l’equip REM, també de Girona. Finalment, el guardó del 1r Premi Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia a l’Entrenador va ser per als Hexa Viaró, de Sant Cugat del Vallès, mentre que el 2n Premi Departament d’Enginyeria de la UVic a l’Entrenador va ser per a l’equip LSM Transporting Boys, de Montcada i Reixac.

240 participants de 33 equips

El campionat classificatori, que es va retransmetre en directe per El 9 TV des de l’Aula Magna de la UVic i altres espais de la Facultat de Ciències i Tecnologia, va comptar amb 240 participants d’entre 10 i 16 anys de 33 equips d’arreu de Catalunya. En el desenvolupament de la competició STEAM (en anglès, Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques), tots els equips van haver de posar a prova els seus robots en tres rondes de torneig i alhora presentar el seu projecte científic relacionat amb el lema “Cargo connect”, que girava entorn del transport i la logística. Finalment, els participants van haver d’explicar com van dissenyar el robot.

Durant la cerimònia de lliurament de premis, el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, va voler posar de manifest que fomentar la participació dels infants i dels joves en activitats de ciència i de tecnologia, com més aviat millor, és important perquè aquests són coneixements fonamentals per a les professions del futur. Segons rector, “és una responsabilitat de la universitat fomentar aquestes vocacions”.

Robòtica per als més petits

Simultàniament, els infants més menuts també van tenir la seva jornada de robòtica, fora de competició, a l’edifici Miramarges. Aquesta edició de la FLL Explore per a nens i nenes de 6 a 9 anys va comptar amb 250 participants de 43 equips, que van explicar el funcionament del seu robot i el seu projecte científic davant d’un jurat.

Enguany les competicions de la FIRST Lego League són gestionades, en l’àmbit estatal, per l’Asociación Ingeniera Soy i, en l’àmbit local, es compta amb la col·laboració d’Elausa, Casa Tarradellas, Goufone, Isern, Divasa-Farmavic, Seidor, JCM-Technologies, El 9 Nou i l’Ajuntament de Vic.