Lliurament del Premi Vicenç Fisas 2021

L'estudiant de Biotecnologia Júlia Piqué guanya el premi Vicenç Fisas

30.11.2021

La Fundació La Farga ha lliurat la setena edició del premi Vicenç Fisas i Comella, en un acte celebrat dilluns passat al Rectorat de la UVic-UCC. L’estudiant de Biotecnologia Júlia Piqué ha estat mereixedora del premi d’enguany pel seu Treball de Final de Grau “Estudi pilot d’anàlisi per proteòmica de la composició del plasma ric en plaquetes de pacients amb ferides cròniques”.

L’acte va comptar amb la presència d’Oriol Guixà, president de La Fundació La Farga, de Josep Eladi Baños, rector de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, i d’Enric López, cap d’estudis de la Facultat de Ciències i Tecnologia.

Al premi, dotat amb 2.000 euros, hi poden optar tots els estudiants que hagin obtingut un excel·lent en el seu treball de final de grau, sigui quina sigui la disciplina que estudiïn. Un dels requisits per guanyar-lo és que el treball reflecteixi els tres valors que promou la Fundació La Farga: coneixement aplicat al desenvolupament social, creativitat com a base per a la innovació i el progrés i consciència per la cura i la sostenibilitat de l’entorn.

Durant l’acte de lliurament, el Sr. Oriol Guixà va destacar el nivell elevat de la majoria de treballs presentats en la convocatòria d’aquest any “la qual cosa dona més mèrit al treball premiat, que compleix amb escreix els objectius que es proposa  aquest premi que porta el nom de Vicenç Fisas, en homenatge al qui va ser un empresari impulsor de la formació i la innovació”. Guixà també va fer menció dels dos treballs que van quedar finalistes: “El grau de coneixement i satisfacció dels pacients diabètics tipus 2 d’Osona amb el seu tractament farmacològic” de l’estudiant d’Infermeria, Rut Vilardell; i “Anàlisi integral del sector de les energies renovables” de l’estudiant d’Administració i Direcció d’Empreses, Paula Colomer.

Per la seva banda, el cap d’estudis de la Facultat de Ciències i Tecnologia, Enric López, va posar en valor la qualitat dels treballs de recerca de final de grau “ja que molts es porten a terme a dins de grups de recerca tant de la UVic com de fora, i això reverteix en la seva qualitat”.

Per últim, el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, va agrair a la Fundació La Farga la seva implicació amb la UVic-UCC, afirmant que “és un privilegi que una institució com aquesta ens faci costat des de fa tant de temps”. També va posar de manifest els esforços d’acompanyament que fa la Universitat a als seus alumnes, gràcies al Pla de suport a l’estudiantat.

Tractament de ferides cròniques

El treball la Júlia Piqué té per objectiu analitzar el perfil proteic del plasma ric en plaquetes (PRP) de pacients i mostrar la seva eficàcia en tractaments personalitzats per a ferides cròniques cutànies. Segons  l’autora del treball, “els resultats d’aquest estudi serviran com a base per continuar una  recerca molt més àmplia que pot portar a una teràpia més personalitzada i eficient”. Júlia Piqué va agrair a la Fundació La Farga i a la UVic aquest premi, i va afirmar que la recerca portada a terme li ha servit “per veure la importància de les ciències òmiques en el diagnòstic i tractament de malalties”. Aquest treball s’ha portat a terme en el marc d’un projecte FIS, finançat pel Ministerio de Ciencia Innovación y Universidades que porta per títol “Estudio observacional: relación entre la composición y la funcionalidad in vitro del plasma rico en plaquetas autólogo y la evolución de heridas crónicas tratadas con esta terapia”, la investigadora principal del qual és Marta Otero.