Recerca

Javier Martínez Picado, nou acadèmic electe de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona

L’investigador de la Càtedra de Malalties Infeccioses i Immunitat Javier Martínez-Picado, nou acadèmic electe de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts

Compartir i debatre el coneixement generat per la comunitat científica ha sigut sempre una peça clau en la història de la ciència. La Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona va néixer l’any 1764 amb aquest mateix objectiu, el de reunir la comunitat científica catalana i discutir els avenços científics que tenien lloc arreu del món. Ara, l’Acadèmia ha elegit l’investigador d’IrsiCaixa Javier Martínez-Picado com a acadèmic. El doctor, que també és professor de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats ICREA i membre de la Càtedra de les Malalties Infeccioses i Immunitat de la Universitat de Vic -Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), ha estat elegit per la seva gran tasca en el camp de la immunovirologia. En concret, Martínez-Picado acumula un llarg recorregut acadèmic en el camp del VIH/sida i altres malalties infeccioses, i lidera el grup de recerca de Retrovirologia i Estudis Clínics a IrsiCaixa.

Actualment, els seus interessos científics se centren en l’estudi dels mecanismes immunitaris i virològics relacionats amb les malalties virals humanes, incloent-hi el VIH-1, el virus de l'Ebola, els arenavirus i, més recentment, el SARS-CoV-2. El programa científic que segueix el seu grup està enfocat a la translació de la recerca al pacient, i té com a objectiu investigar noves estratègies terapèutiques contra els virus, especialment en el camp del VIH/SIDA, a través de la recerca tant bàsica com aplicada. L’equip col·labora estretament amb altres centres de recerca nacionals i internacionals per assolir el màxim impacte en les seves àrees d’investigació: la cura del VIH, l’estudi de la patogènesi viral i la caracterització dels perfils d’infecció viral que segueixen una progressió excepcional de la malaltia. Arran de la pandèmia de covid-19, ha ampliat la seva investigació a la patogènesi del SARS-CoV-2, implementant models de miniòrgans humans dissenyats al laboratori per avaluar la infecció viral i les respostes inflamatòries.

Com a acadèmic electe, Martínez-Picado pròximament durà a terme la sessió pública d’ingrés, on llegirà un discurs per ser nomenat acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona. “Formar part de l’Acadèmia i ser un dels membres que la formen, al costat de companys i companyes del món científic a qui admiro i pels qui tinc un gran respecte, és una gran oportunitat per posar en valor tota la feina col·laborativa que hem aconseguit amb tot l’equip en el camp de la immunovirologia”, comenta Martínez-Picado, que afegeix que “és un bon impuls per continuar treballant per avançar en la ciència d’una manera col·laborativa, equitativa i puntera”.