Voluntariat a la UVic

L’Oficina del Voluntariat de la UVic, una porta oberta a la solidaritat

18.02.2021

L’Oficina del Voluntariat de la UVic, vinculada a l’UHub, ofereix als estudiants la possibilitat de desenvolupar competències transversals a través del voluntariat i la cooperació, i ampliar la seva formació com a ciutadans actius i responsables. Segons la directora de l’UHub, Montse Simon, “des de l’Oficina treballem perquè la nostra universitat sigui una institució cada dia més compromesa i implicada amb el territori, èticament i socialment, i que contribueixi més i més a la solidaritat, l’equitat i la justícia social”.

L’any 2001 es va aprovar la llei que permetia obtenir reconeixement acadèmic de crèdits per la participació en activitats universitàries culturals, esportives, de representació estudiantil, solidàries o de cooperació. Des de llavors són cada vegada més les persones que s’interessen per dedicar una part del seu temps lliure per a la realització d’activitats i accions de servei cap a la comunitat en general.

Tothom pot fer voluntariat?

Segons les responsables del l’Oficina, Montse Simon i Elisabet Fernández, que és qui s’ocupa específicament d’aquests temes, tothom que tingui la voluntat de fer servei a la comunitat pot fer-ho a través de l’Oficina de Voluntariat de la UVic, que és una bona manera de començar, sigui a partir del seu programa propi, o bé col·laborant amb alguna de les entitats amb qui la UVic té conveni.

Per tal que tothom tingui clar què significa fer voluntariat, l’Oficina ofereix el curs d’iniciació titulat "Competències socials i estades de voluntariat. Metodologia, Aprenentatge, Servei", obert a la comunitat universitària i adreçat sobretot a les persones que vulguin entrar en algun programa de voluntariat, o bé en algun projecte de cooperació. El curs, que s’iniciarà el proper 1 de març, tindrà lloc els dilluns i dimecres de 13 a 14.30h en format online fins al 3 de maig, i permetrà reconèixer 1 crèdit ECTS i l’obtenció d’un certificat. Aquesta formació dona les pautes essencials del voluntariat a través de la presentació de projectes, locals i internacionals, i s'hi presenten les entitats locals que necessiten persones voluntàries per desenvolupar la seva finalitat social. L’altre curs que ofereix l’Oficina és el de “Salut, sexualitat i drogues” (2a edició), i té en preparació el de "Voluntariat Ambiental".

Més de vint entitats i un programa de voluntariat propi

En aquests moments l’Oficina ofereix la possibilitat de fer voluntariat en una vintena d’entitats del territori amb qui la UVic té conveni de col·laboració. Entre aquestes entitats hi figuren la Creu Roja, amb diversos programes que van des del de Dona i Salut, el de Medi Ambient, el de Sensibilització de Persones Refugiades o el de Joventut. També hi ha Càrites Diocesana amb projectes com el Rebost Solidari, el de Reforç Escolar, o el de Formador/a de Català. Voluntariat per la Llengua, Options Catalunya Nepal o Aurora Gestió de Projectes Socials són altres exemples d'institucions a les quals l’estudiant pot oferir els seus serveis de voluntariat.

L’objectiu de l’Oficina és incorporar cada vegades més empreses i entitats que puguin ser afins als diferents graus de la UVic “per tal que tothom pugui col·laborar amb el projecte que més li encaixi d’acord amb els seus interessos”, afirma Elisabet Fernàndez.

Per altra banda, la UVic també té un projecte propi, el Programa de Convivència, que compta amb el suport de CaixaBank. Aquesta iniciativa ofereix a joves amb diversitat funcional la possibilitat d’adquirir hàbits d’autonomia a la llar i responsabilitzar-se de les seves decisions a partir de la convivència amb estudiants de la UVic. En aquests moments hi ha en marxa una prova pilot en un pis on hi ha dos convivents, i s’espera que quan la situació pandèmica millori, es pugui ampliar.

Activitats solidàries per recaptar fons

Al llarg de l'any 2020 l’UHub es va implicar també en diverses activitats de caràcter solidari que van permetre recaptar més de 7.000 euros i més de 50 quilos de material escolar, roba i joguines per a infants del Marroc. En total van ser cinc les accions en les quals la Universitat va prendre part, sigui com a organitzadora i impulsora, o bé com a entitat col·laboradora. Totes aquestes activitats benèfiques van contribuir a la lluita contra la covid-19, el càncer o la pobresa infantil i “van demostrar el valor social de la Universitat i de la gent que la conformen”, afirma Fernández.