Mariona Casas

‘L’oratòria a l’abast de tothom’, per aprendre a comunicar amb naturalitat

24.09.2020

Pateixes quan has de parlar en públic? Tens nervis? Com es prepara una presentació oral? T’agrada la imatge que dones quan parles? Totes aquestes preguntes troben resposta a L’oratòria a l’abast de tothom, el llibre que acaben de publicar a Eumo Editorial tres experts en discurs oral que són alhora formadors en aquesta disciplina. Es tracta de la professora de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Mariona Casas (UVic-UCC), Josep M. Castellà (UPF) i Montserrat Vilà (UAB).

L’objectiu d’aquest llibre és oferir un conjunt d’estratègies i recursos d’oratòria que puguin aplicar-se d’una manera fàcil tant en un context quotidià com professional, i que permetin comunicar amb eficàcia i naturalitat.  El llibre s’estructura al voltant 12 capítols que es presenten amb una estructura similar: cada capítol contempla un repte o situació en què cal millorar algun aspecte de la comunicació oral; ofereix tres idees clau i un ventall de recursos i recomanacions; combat un prejudici que s’ha de desmuntar; i analitza un discurs real d’un orador o oradora per descobrir-ne l’estratègia comunicativa.

També  dedica un espai a parlar del llenguatge no verbal i quines són les coses que s’han de tenir en compte a l’hora de posar-se davant una càmera o bé d’adreçar-se als mitjans de comunicació, siguin analògics o digitals.

Mariona Casas afirma que “amb aquest llibre volem reivindicar que parlar bé en públic és a l’abast de tothom i un dels primers tòpics que desmuntem és que saber expressar-se oralment sigui un do innat”. També assegura que interessarà “a les persones que pateixen quan han de parlar davant de molta gent, a les que els nervis els traeixen, a les que no s’atreveixen a parlar en públic, a les que sí que s’hi atreveixen però no saben com preparar una intervenció oral, a les que els costa defensar amb convicció el seu punt de vista”.

Fruit del conveni signat la setmana passada entre Eumo Editorial i UAlumni, Mariona Casas impartirà un taller d’oratòria de dues hores, pensat especialment per als membres del col·lectiu d’exestudiants de la UVic.

Mariona Casas ho explica en aquest vídeo.