Maria Canal en la seva defensa de tesi
Alicia Minaya defensant la seva tesi doctoral
Núria Gorchs defensant la seva tesi doctoral

Maria Canal, Alícia Minaya i Núria Gorchs, noves doctorades per la UVic-UCC

04.11.2021

Maria Canal Caicedo, Alícia Minaya Freire i Núria Gorchs Font són les tres noves doctorades de la UVic-UCC, després de defensar les seves respectives tesis durant aquest mes d'octubre. Maria Canal va defensar la tesi doctoral “Acompañar a mujeres víctimas de violencia sexual en escenarios de conflicto armado. Orientaciones con enfoque de género para la atención integral”, dirigida per la Dra. Isabel Carrillo Flores el dia 20 d’octubre. La seva tesi, inscrita al Programa de Doctorat en “Estudis de Gènere: Cultura, Societat i Polítiques”, va ser valorada per un tribunal format per la Dra. Ana Maria Vega Gutiérrez, de la Universidad de la Rioja, la Dra. Montserrat Payà Sánchez, de la Universitat de Barcelona i la Dra. Carmen Rodríguez Sánchez, de la Universidad de Oviedo. El tribunal va atorgar a la tesi la qualificació d’Excel·lent “Cum Laude”.

La tesi doctoral aporta una perspectiva integral a l’acompanyament a dones víctimes de violència sexual en escenaris de conflicte armat i de guerra. Considerant l’acció sense mal, l’ètica de les cures i les autocures, la resiliència, la sororitat i la interseccionalitat, com a principals pilars per tal que l’acompanyament comporti l’efectiva protecció i restabliment dels drets de les dones. María Canal és la segona doctoranda que defensa la seva tesi en el marc del Programa de Doctorat en “Estudis de Gènere: Cultura, Societat i Polítiques” de la UVic-UCC i la setena dins del programa interuniversitari. Es pot consultar més informació al blog del Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG).

El dia 22 d’octubre, i dins el marc del Programa de Doctorat en “Cures Integrals i Serveis de Salut”, es va celebrar l’acte de defensa de la tesi doctoral d’Alícia Minaya Freire amb el títol “Pràctica infermera en el maneig del dolor en persones grans amb demència, dirigida per la Dra. Anna Ramon Aribau i la Dra. Mireia Subirana Casacuberta. El tribunal va estar format per la Dra. Carmen Nuin Orrio de la Universitat de Lleida, la Dra. Meltem Yildirim de la UVic-UCC i la Dra. Ester Risco Vilarasau del Consorci Sanitari Parc Taulí va atorgar a la tesi la qualificació d’Excel·lent  “Cum Laude”.

Segons la nova doctora: “El maneig del dolor de les persones grans amb demència és complex, ja que existeixen diferents barreres que condicionen la pràctica infermera. Per disminuir aquestes barreres, és necessari involucrar a les infermeres en la recerca, ja que poden proposar i portar a terme millores relacionades amb la realitat i el context en què es porten a terme les cures.”

Finalment i dins el marc del Programa de Doctorat en “Cures Integrals i Serveis de Salut”, el 25 d'octubre es va celebrar l’acte de defensa de la tesi doctoral de Núria Gorchs Font amb el títol “Pedagogia de la mort: aprenentatges al primer contacte amb la mort en els pràcticums del Grau en Infermeria”, dirigida per la Dra. Anna Ramon Aribau i la Dra. Mireia Subirana Casacuberta. El tribunal, format per la Dra. Carme Ferre Grau de la Universitat Rovira i Virgili, la Dra. Cristina Vaqué Crusellas de la UVic-UCC i la Dra. Núria Codern Bové de la Universitat Autònoma de Barcelona, va atorgar a la tesi la qualificació d’Excel·lent “Cum Laude”.

La tesi doctoral, per una banda, aporta una revisió sistemàtica realista publicada a una revista de 1r quartil  Nurse Educ Today Nursing students’ first experience of death: identifying mechanisms for practice learning. A realist review, una definició consensuada d’aprenentatge pràctic, tres mecanismes subjacents i dotze àrees de resultat. Per altra banda, explica de forma il·lustrativa com està aprenent un estudiant d’infermeria davant la primera experiència de mort a les pràctiques en un context assistencial institucionalitzat i fa una proposta de pràctica reflexiva estructurada des de la ciència infermera.