María José Álvarez
Mireia Vilamala

María José Álvarez i Mireia Vilamala, noves doctorades de la UVic-UCC

16.12.2021

María José Álvarez Alonso i Mireia Vilamala Orra es van doctorar el mes de novembre passat a la UVic-UCC i totes dues van fer-ho amb tesis desenvolupades en el marc del Programa de Doctorat en Cures Integrals i Serveis de Salut. El dia 3 va tenir lloc l’acte de defensa de la tesi doctoral d'Álvarez, que duia per títol Trauma infantil, esquizofrenia y disociación: bases del constructo, dirigida pel Dr. Quintí Foguet Boreu i la Dra. Anabel González Vázquez. Es va presentar davant un tribunal format per la Dra. Noemí Pereda Beltrán, de la Universitat de Barcelona; la Dra. Alícia Valiente Gómez, de la Universitat Autònoma de Barcelona, i la Dra. Ana Justo Alonso, de l'Instituto Médico Imaya. La qualificació que es va atorgar al treball d'Álvarez va ser d’excel·lent.

En paraules de la nova doctora: "L'esquizofrènia ha estat fins a les darreres dècades considerada una malaltia d’origen principalment genètic. Cada vegada hi ha més evidències de la causalitat del maltractament a la infància en el desenvolupament de la malaltia a l'edat adulta. Aquesta tesi corrobora l'altíssima taxa d'abús infantil: físic, sexual i psicològic, així com de negligència, a la infància dels pacients esquizofrènics de la nostra comarca. També aporta informació a les repercussions del trauma infantil en el curs de la malaltia, incloent-hi una taxa més elevada de conducta suïcida".

Per altra part, el 29 de novembre, Vilamala va defensar la tesi Eficàcia d’un programa d’educació alimentària per a la promoció del consum de fruita i verdura en persones amb trastorn mental sever (DIETMENT). Dirigida per la Dra. Cristina Vaqué Crusellas i el Dr. Rubén del Río Sáez, la tesi s’ha dut a terme a Osonament, en el marc del Pla de Doctorats Industrials. El tribunal, format pel Dr. Francesc Xavier Arrufat Nebot, de la Universitat Rovira i Virgili, el Dr. Josep Manel Santos López, de la UVic-UCC, i la Dra. Elena Carrillo Álvarez, de la Universitat Ramon Llull, va atorgar a la tesi la qualificació d’excel·lent cum laude amb menció industrial.

Segons explica Vilamala: “Per mitjà del desenvolupament d'aquesta tesi doctoral s’ha pretès posar en valor la relació entre l’alimentació i la salut mental. No sols davant la complexitat d’intervenció a causa de l’elevada prevalença d’alteracions metabòliques, sinó també com a mitjà per a la promoció i el manteniment de la salut, el benestar i la qualitat de vida de la persona, promovent un model d’atenció integral que incorpora la figura del dietista-nutricionista en l’equip interdisciplinari dels serveis comunitaris de salut mental”.