Docència

Més de 3.000 persones participants en les Tertúlies de Literatura Científica i els Premis Llegim Ciència del curs 2020-21

Més de 3.000 participants a les Tertúlies de Literatura Científica en format híbrid

29.04.2021

Les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) i el Premi Llegim Ciència (PLC) d’enguany tanquen el curs amb un total de 3.090 persones inscrites, entre alumnat, professorat i públic en general. Les activitats del Programa Ciència i Societat han aplegat, des del setembre, estudiants preuniversitaris, batxillerat, cicles formatius i universitat, que han participat, presencialment o en línia, en tretze activitats diferents. Tot i que la majoria d'activitats del programa han hagut de reinventar el format a causa de les restriccions per la pandèmia, les TLC han continuat registrant un nombre de públic elevat en l'edició d'enguany, en la linia del que ja es registrava en anys anteriors.

D’altra banda, els PLC han aconseguit el seu pic de participació aquest any, amb un total de 680 assistents provinents de 19 centres d’arreu del territori català. En total, des de la seva primera edició el curs 2007-08, a les Tertúlies hi han participat 24.341 persones. En el cas dels premis, actius des de l’any 2012, han estat 4.667 inscrits.

El punt i final de les TLC d’enguany ha sigut una conferència de l’investigador del CSIC a l’Institut d’Investigacions Biomèdiques de Barcelona, Daniel Closa, que s’ha celebrat aquest dimecres en format híbrid des de l’Aula Magna de la UVic-UCC. Closa va parlar de temes diversos, amb el fil conductor que l'Antropocè es pot considerar com una proposta d'una nova era geològica, plantejant la terminologia de l'escalfament global, el canvi climàtic, l'emergència climàtica; descrivint com sovint els propòsits de minimitzar l'impacte ecològic s'esvaeixen tan bon punt apareix una nova versió de mòbil, cotxe o línia de moda. També va fer una mirada de com a bona part dels països del primer món la major part de l'ús del sòl està destinat a l'agricultura mentre la ramaderia també en reclama una bona part. I també va explicar l'orgien i els diferents tipus d'energia, que pot ser els fòssil, renovable, nuclear.

Encara que ha sigut un any atípic, l’organització de les TLC i els PLC considera els resultats molt satisfactoris: “volem continuar amb aquests números de participació i augmentar-los, perquè ens motiven a continuar treballant i millorant el programa cada any”, explica la professora Julita Oliveras. Segons l'organitzadora, l’esperit del programa es manté intacte: “el més important és que el públic tingui interès per descobrir la ciència a partir de les activitats que plantegem. És molt gratificant veure com hi participen joves i més grans”, conclou Oliveras.

El denominador comú entre els PLC i les TLC, que tracten de l’aprenentatge científic a partir de l’obra d’escriptors i científics, és una proposta d’innovació docent dirigida a estudiants d’ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius, universitats i el públic en general, amb la finalitat de promoure que els joves llegeixin llibres de divulgació científica, i que a partir de lectures amenes i reflexives s’acostin i coneguin la ciència. Les Tertúlies de Literatura Científica s’organitzen des de la Facultat de Ciències i Tecnologia juntament amb la Unitat de Divulgació Científica, el Centre d’Innovació i Formació en Educació (CIFE) i el Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement, i compten amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) – Ministerio de Ciencia e Innovación i de la Societat Catalana de Biologia (SCB).