Docència

Estudiants del grau en Automoció provant el controlador
El controlador dissenyat per Moisès Garín permet fer funcionar el motor d'un patinet elèctric o d'una moto
Material per provar el controlador de Moisès Garín

Moisès Garín dissenya un prototip de placa electrònica per a la docència del grau en Automoció

22.12.2021

El professor de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC Moisès Garín ha dissenyat, fent servir només programari lliure, un prototip de controlador (placa electrònica) perquè l’estudiantat de 3r curs del grau en Automoció del campus Granollers pugui entendre millor com funciona un motor elèctric. Els controladors són com l’ordinador que dirigeix i fa possible que el motor funcioni i el vehicle pugui, entre altres accions, desplaçar-se endavant, enrere, anar més a poc a poc o frenar.

“Aquests moviments es regulen mitjançant uns interruptors que permeten controlar el flux d’energia de forma eficient. Aquests interruptors no tenen parts mòbils sinó que són transistors de potència que s’obren i es tanquen desenes de milers de vegades cada segon”, explica Garín. El controlador que ha ideat el professor està pensat per moure el motor d’una moto petita o d’un patinet elèctric, tot i que la seva finalitat és més docent que no pas comercial.

El seu objectiu principal, explica, “és que l’alumnat pugui manipular aquesta placa electrònica i entengui com està construïda i com funciona". Garín ha treballat durant dos anys en aquest prototip de placa electrònica, de la qual se n’han construït diverses unitats a la Xina. Posteriorment, en el seu temps lliure, el mateix professor les ha anat soldant. Fins ara, s’han pogut muntar sis controladors per a sis grups d’estudiants.

Més endavant, si el prototip funciona es podria utilitzar com a eina educativa en altres graus de la UVic-UCC, com ara el de Mecatrònica, i fer-lo extensiu a d'altres centres formatius.