Projecte Biomedicina Educativa

Neix el projecte “Biomedicina Educativa” per despertar l’interès de les noves generacions en la resolució de reptes biomèdics

11.02.2021

La societat ha de fer front cada dia a nous i complexos reptes biomèdics, des de la necessitat de trobar vacunes per prevenir malalties com la covid-19 fins a la fabricació al laboratori d’òrgans i teixits per reemplaçar òrgans disfuncionals a causa de l’edat o de malalties prèvies o la síntesi de nous fàrmacs sense efectes secundaris, entre altres. Els nous reptes biomèdics de futur fan evident una clara necessitat d’ampliar el perfil de professionals per afrontar els complexos reptes de futur.

Amb l’objectiu de despertar vocacions científiques orientades a ajudar en futurs reptes en l’àmbit de la salut neix el projecte “Biomedicina Educativa”. La iniciativa sorgeix del grup de recerca en Reparació i Regeneració Tissular (TR2Lab) i hi col·laboren estudiants del grau de Biotecnologia de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC. El projecte “Biomedicina Educativa” és una de les activitats del programa UDivulga. Ciència i Societat, programa que compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FEYCT) - Ministerio de Ciencia e Innovación.

Liderat per la Dra. Marta Otero, coordinadora del grup de recerca TR2Lab i professora de la Facultat de Ciències i Tecnologia, el projecte integra el programa Connexió Universitat-Batxillerat que ofereix tallers de biomedicina a estudiants de batxillerat. Es tracta d’un programa de divulgació científica per promoure vocacions científiques entre l’alumnat de batxillerat i que coordina des del 2015 la Dra. Elisabet Sarri, professora de la Facultat de Medicina. Així, els i les alumnes dels instituts tenen l’oportunitat de gaudir de l’ambient i les instal·lacions de la Universitat en el context d’una activitat formativa experimental que complementa el currículum de ciències de Batxillerat. Amb tot, degut a la situació actual de pandèmia, Otero explica que els tallers que hi havia programats –el de PCR (anàlisi de DNA) i el de PAGE (anàlisi de proteïnes)– aquest curs han quedat en suspens i “només es facilitarà material pedagògic al professorat dels centres educatius a través de la web del projecte”.

Portar la ciència a l'aula

“Biomedicina Educativa” també incorpora un nou programa formatiu “Ciència accessible: nous avenços científics per portar a les aules”, que té com a objectiu principal oferir formació al professorat de ESO, batxillerat i CFGS sobre nous avenços científics per promoure les vocacions científiques. El programa aborda temes científics d’actualitat per tal de millorar la formació contínua i l’especialització del professorat de ciències. S’estructura en 4 seminaris que es faran en línia, en els quals s’oferirà formació teòrica i pràctica. A més a més es facilitarà al professorat l’accés a material didàctic i de suport amb continguts científics d’actualitat per aplicar a l’aula. Segons Otero, “als tallers ens trobem que només venen alumnes de centres de Vic”. Per aquest motiu, “amb l’objectiu de promoure el compromís del professorat preuniversitari en el foment de les vocacions científiques del seu alumnat, hem programat unes activitats formatives en línia que han de permetre arribar a més professorat i oferir-los materials útils per usar en el seu dia a dia a les aules per tal que puguin beneficiar-se’n més estudiants”, destaca la coordinadora del grup de recerca TR2Lab. Aquests seminaris, coordinats per Anna Dalmau, professora de la Facultat de Ciències i Tecnologia, són:

• Seminari 1 (24 de febrer): Farmactualització, a càrrec de la Dra. Ester Goutan.
  • Seminari 2 (7 d’abril): L’epigenètica, una revolució biològica, a càrrec de la Dra. Laia Bosch.
  • Seminari 3 (5 de maig): Què ens ofereix la teràpia gènica mitjançant CRISPR?, a càrrec de la Dra. Elisabet Dachs.
  • Seminari 4 (16 de juny): Les ciències forenses, a càrrec del Dr. Xavier Jordana.

Els seminaris, que impartiran aquests quatre professors de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, es faran de dos quarts de sis a dos quarts de vuit del vespre i tindran una durada de 12 hores: 4 sessions sincròniques de 2 hores i 4 hores de treball personal. Les inscripcions gratuïtes es poden fer mitjançant aquest enllaç.

Aquesta activitat està reconeguda pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a través del CIFE de la UVic-UCC per al professorat no universitari.

El projecte Biomedicina Educativa s’alinea amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible (ODS. Salut i Benestar, ODS4. Educació de qualitat, ODS5. Igualtat de gènere, ODS10. Reducció de les desigualtats i ODS11. Ciutats i comunitats sostenibles) i respecte la perspectiva RRI (educació científica, igualtat de gènere, accés obert, governança, ètica i participació ciutadana).