Skip to main content

Recerca

L'aplicació NeurekaNUM és una eina per als infants amb discalcúlia
L'investigador Josep M. Serra-Grabulosa mostrant NeurekaNUM a dues nenes

Neurekalab crea l’aplicació NeurekaNUM per facilitar l’aprenentatge d’infants amb discalcúlia

25.02.2021
Share

El proper 3 de març és el Dia Internacional de la Discalcúlia, un trastorn del neurodesenvolupament que afecta l’aprenentatge de les matemàtiques i les capacitats numèriques. Coneguda també com la “dislèxia matemàtica”, aquesta dificultat d’aprenentatge és independent del nivell d’intel·ligència de l’infant o jove i la dificultat se centra en la capacitat d’interpretació tant dels aspectes simbòlics com dels no simbòlics de les matemàtiques. Qui pateix discalcúlia té dificultat per interpretar els números i els signes matemàtics, no aconsegueix fer càlculs mentals ni treballar amb abstraccions. La prevalença de la discalcúlia entre la població escolar oscil·la entre el 3% i el 6%, amb una distribució similar entre nenes i nens, i el tractament més efectiu és la detecció precoç. Per tal de facilitar l’aprenentatge dels nens i joves amb aquest trastorn l’spin-off Neurekalab, participada per la UVic-UCC i la Universitat de Barcelona (UB), ha tret al mercat l’aplicació NeurekaNUM dirigida als professionals i a les famílies que vulguin un reforç de les matemàtiques per als seus fills i filles durant un temps determinat.

L’aplicació NeurekaNUM “neix de la necessitat de crear una eina per a infants amb discalcúlia que permeti fer activitats per millorar el seu procés d’aprenentatge, per buscar una compensació a un problema amb el qual s’ha de conviure”, explica Sergi Grau, investigador degà de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC i cofundador de Neurekalab junt amb Josep Maria Serra-Grabulosa, investigador del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la UB. “Les dificultats d’aprenentatge tenen molt a veure amb el fracàs escolar, amb una baixa autoestima i amb una ocupabilitat laboral menor”, afegeix Josep M. Serra. Un dels objectius dels investigadors per a aquesta eina és “que no es quedi com una prova pilot d’un projecte de recerca i prou, sinó que pugui escalar el seu impacte a través d’una empresa amb objectius socials com és Neurekalab”.

NeurekaNUM està a l’abast de qualsevol família, escola o professional. Per poder-la utilitzar només cal entrar al web de Neurekalab i registrar-se, sense quota d’entrada ni compromís de permanència. Per tal de fer una primera valoració, a les famílies interessades se’ls demana que responguin un test preliminar per poder fer una valoració prèvia de cada infant. Les escoles i professionals interessats a utilitzar l’aplicació han de contactar amb Neurekalab i fer la consulta directament.

Present al mercat des del 2020

Des de finals del 2020 NeurekaNUM està disponible al mercat, però una versió preliminar i gratuïta va veure la llum a mitjans de l’any passat “perquè les famílies durant la situació de confinament total disposessin d’una ajuda”, especifica Grau. Entre els mesos de març i juny del 2020 més de 250 famílies van utilitzar NeurekaNUM. En aquest moment hi ha donades d’alta 400 famílies i 210 professionals, i han fet servir l’aplicació 550 nens i nenes. “Actualment volem millorar l’experiència dels usuaris amb els productes actuals i més endavant la idea és poder treure al mercat nous productes”, explica l’investigador de la UVic-UCC.

Neurekalab, conjuntament amb les associacions TDAH Vallès i l’Associació Catalana de Dislèxia i altres trastorns d’aprenentatge, faran una campanya, durant el 27 de febrer i el 7 de març, perquè les famílies que ho desitgin puguin fer una avaluació dels seus fills i filles sobre les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques coincidint amb la celebració del dia del Dia Internacional de la Discalcúlia.

Neurekalab, una spin-off per millorar l’aprenentatge

L’spin-off Neurekalab va néixer el 2019 de la necessitat de disposar de mètodes validats científicament per a la detecció precoç de dificultats en processos cognitius claus de l’aprenentatge com l’atenció, la lectoescriptura, la memòria de treball, el processament numèric i el càlcul. Aquesta empresa creada per Sergi Grau, investigador degà de la Facultat de Ciències i Tecnologia (FCT) de la UVic-UCC, i Josep Maria Serra-Grabulosa, investigador del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la Universitat de Barcelona (UB), té per objectiu desenvolupar i comercialitzar eines digitals que permetin millorar l’aprenentatge i evitar el fracàs escolar.

A banda de NeurekaNUM, també han desenvolupat un producte digital per a la detecció de les dificultats d’aprenentatge anomenat NeurekaTEST. Segons Serra, “aquestes eines estan pensades perquè es puguin utilitzar a les escoles, però també per part dels professionals de la psicologia clínica i la psicopedagogia. La intenció no és només detectar dificultats d’aprenentatge, sinó que els professionals de la sanitat i l’educació puguin conèixer les fortaleses i les mancances de cada infant per poder personalitzar el seu procés d’aprenentatge”.

El grau Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic-UCC, un món de possibilitats

Neurekalab actualment té estudiants del grau de Multimèdia de la UVic-UCC en pràctiques, fet que evidencia les múltiples sortides professionals que ofereixen aquests estudis i les nombroses aplicacions pràctiques que tenen en diferents àmbits de la vida. Més enllà del món de l’entreteniment centrat en la programació i creació de vídeojocs, un sector en clara expansió arran del confinament, el grau de Multimèdia, Aplicacions i Videojocs ofereix solucions pràctiques i aplicacions reals ens camps com l’educació, el sanitari o el social.

El nivell d’ocupabilitat a l’acabar el grau de Multimèdia de la UVic-UCC és molt alt. L’”Informe comparatiu de titulacions de grau de Catalunya 2020” recull que el 100% dels estudiants d’Enginyeria Multimèdia de la UVic-UCC estan inserits laboralment abans de 6 mesos. El 100% estan treballant a temps complet i amb un contracte fix, realitzant funcions pròpies de l’estudi i funcions universitàries. Segons aquest informe, el 100% d’estudiants repetirien tant el títol com la Universitat.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns