Primera sessió de les TLC curs 2021-22 a l'Aula Magna
Olga Margalef, Julita Oliveras i Jordi de San Eugenio
Ponència d'Olga Margalef a les TLC

Olga Margalef parla de la importància del permagel en la sessió inaugural de la 15a edició de les TLC

04.11.2021

El permagel és la porció de sòl, sediment o substrat rocós que resta permanentment congelada a causa de les baixes temperatures, una condició que es dona en un 25% de la superfície continental de l’Hemisferi Nord. Aquestes grans extensions, cobertes de tundra i bosc boreal, constitueixen una peça clau del sistema climàtic, ja que es calcula que el 50% del carboni emmagatzemat pels sòls de tot el món es troba en aquestes regions. La desaparició del permagel a causa de l’escalfament global comporta conseqüències irreversibles en els cicles biogeoquímics, en la vegetació, hidrologia i geomorfologia d’aquestes regions. Aquest va ser el tema central de la ponència "El permagel. La importància del gel invisible" d’Olga Margalef, doctora en Ciències de la Terra, a la sessió inaugural de la 15a edició de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) de la UVic que es va fer ahir dimecres a l’Aula Magna.

L'activitat va comptar amb un total de 239 inscrits entre les persones assistents presencials a l'Aula Magna de la UVic, i els assistents en línia. A l'Aula Magna s'hi van reunir 175 persones, entre les quals hi havia estudiants de secundària de l’Institut Jaume Callís (Vic) i l’Institut La Plana (Vic) acompanyats dels seus docents i professorat i també estudiantat dels graus de Biociències, en particular el grau de Biologia, el grau de Biotecnologia, entre d’altres, de la UVic-UCC. Pel que fa al format en línia hi havia 64 inscrits entre l'Institut de Vic,  l'Escola el Puig d'Esparreguera, estudiants i professorat també de la mateixa UVic-UCC dels graus abans esmentats i públic general que l'any passat ja va ser incorporat gràcies al format en línia que permet gaudir de les Tertúlies sense la necessitat de traslladar-se fins a Vic.

Sota el paraigües de les ODS

Enguany, cada activitat de les TLC s’engloba en un dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), proposats per la UVic-UCC arrel de l’exposició que hi ha a tots els campus, i d’acord amb els establerts per les Nacions Unides amb l'objectiu d'acabar amb la pobresa, promoure la prosperitat econòmica arreu, el desenvolupament social i la protecció ambiental per tots els països l'any 2030. Les properes sessions estaran protagonitzades per la periodista Cori Calero, que parlarà de l’escalfament global (17/11/21); pel doctor en Medicina Oriol Mitjà, que farà una exposició sobre ciència i medicina (14/12/21); i pel geòleg Xavier Soler, que parlarà sobre l’evolució de la terra i el canvi climàtic (01/12/21).

Les TLC continuaran el 23 de febrer del 2022, amb l'acte de presentació de les persones guanyadores del Premi Llegim Ciència (PLC), que enguany comptarà amb la presència del biòleg Daniel Closa, autor del llibre El camí de la Pesta, obra escollida en la desena edició del certamen. El 8 de març, la ponent convidada serà Núria Pous, directora adjunta i de serveis de comunicació d’Anthesis Lavola, que se centrarà en l’ODS Empresa, Innovació, Comunitats Sostenibles. El 23 de març tindrà lloc una sessió conjunta en la qual participaran el doctor Josep Tabernero, la biòloga Cristina Plaza, la directora general de la FESS Marina Geli i el físic Carlo Manzo. Les seves intervencions giraran al voltant de la biofísica, la biologia i la medicina. La biòloga marina Patrícia Pardo serà la protagonista de la sessió del 6 d’abril i el dietista i nutricionista Julio Basulto farà la seva exposició sobre alimentació el 20 d’abril. Les TLC, que s’engloben dins del Programa Ciència i Societat (PCiS) UVic-UCC, clouran amb una exposició de llibres d’assaig de ciència i novel.les. Totes les sessions de les TLC es faran presencialment a l’Aula Magna de la UVic-UCC.

Les TLC, organitzades a la UVic-UCC i dins del marc del programa Ciència i Societat, són una proposta d’innovació docent dirigida a estudiants d’ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius i estudiants universitaris, amb la finalitat de promoure que els joves llegeixin llibres de divulgació científica i que a partir de lectures amenes i reflexives s’acostin i coneguin la ciència. Les TLC s'estructuren en dos eixos: l'Àmbit TLC, que ofereix l'oportunitat d'aprendre ciència a l’aula amb la tutorització del professorat, i de conèixer els escriptors/científics de l'obra; i l'Àmbit PREMI LLEGIM Ciència, que és la lectura i redacció d’un relat a partir d'una novel·la científica i d'un treball transversal entre professorat de ciències i de català.

Les inscripcions per al cicle TLC-UVic pel present curs 2021/22 ja estan obertes, i en aquests moments per les nou activitats hi ha un nombre de l’ordre de 2.700 inscrits d'arreu del territori català, sabem que a mesura que s’apropa cada activitat les inscripcions es modifiquen.... Podeu consultar els detalls i horaris de cadascuna de les activitats al blog de les TLC-UVic.

Consulteu tota la programació i feu les inscripcions (fins al 20 d’abril del 2022) en aquest enllaç.