Recerca

Mariona Casas
Toni Tort
Núria Simó

Professorat de la FETCH participa al projecte europeu LOOP per millorar la formació de mestres novells

08.04.2021

L’expertesa dels i les mestres sèniors, amb molts anys d’ofici, pot ser de gran ajuda per als i les mestres joves i amb poca experiència en el món de l’educació. Millorar la formació dels i les mestres que s’incorporen al sistema educatiu durant els primers anys, de la mà de professores i professors experimentats que els facin un mentoratge, és un dels objectius que persegueix el projecte europeu LOOP - Empowering teachers personal, professional and social continuous development through innovative peerinduction programes. Mitjançant la creació de programes d’inducció el projecte vol potenciar aquest acompanyament formatiu organitzat i, alhora, donar suport a les polítiques d’educació de l’administració pública. En aquesta recerca hi participen quatre professors i professores de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) de la UVic-UCC: Antoni Tort, coordinador del GREUV; Jordi Collet, membre del GREUV; Núria Simó, directora del CRED i membre del GREUV; i Mariona Casas, membre del GRELL.

Tal com explica Tort, “aquest projecte vol posar en marxa programes d’inducció amb beneficis a tres bandes: per als mestres experimentats com a experiència personal, per als i les mestres joves per tenir un acompanyament, i per a les escoles, que es poden beneficiar de les millores educatives. Durant el projecte es faran diversos estudis a partir d’enquestes, entrevistes, treball de camp a les escoles, grups de discussió i treball entre mestres sèniors i mestres novells “i s’intentarà que les administracions ho implementin com a política educativa, que els països incorporin els programes d’inducció com a estratègia”, afegeix Tort.

La recerca del projecte LOOP, del qual es va fer el Kick of Meeting els dies 23 i 24 de març, es concretarà amb la realització d’un programa d’inducció de mentors, en l’elaboració d’un informe científic i en la redacció d’un Llibre Blanc que recollirà les recomanacions als polítics per tal de millorar la política educativa de cada país. En països com ara Espanya, Grècia o Portugal no s’ha aprofundit gaire en els programes d’inducció. Països com Croàcia i Eslovènia es troben en un punt intermedi, i Alemanya, en canvi, té força més experiència. “La inducció ha estat més treballada al món anglosaxó; aquí hi ha experiències però no programes estructurats”, puntualitza Tort.

El projecte LOOP, amb una durada de tres anys i finançat pel programa “Key Action 3: Support for policy reform” de l’Erasmus+, està coordinat per l’organització INOVA + Innovation Services SA. En total, el projecte compta amb nou socis en la recerca: Casa do Profesor (Portugal), Institute of Education of the University of Lisbon (Portugal), University of Ljubljana (Eslovènia), University of Peloponnese (Grècia), Aintek Symvouloi Epicheiriseon Efarmoges Ypsilis Technolgias (IDEC) (Grècia), Association Petit Philosopy (Croàcia), Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nuremberg (Alemanya), Libera Università del Mediterraneo Jean Monnet (Itàlia), i la UVic-UCC.