Festa del Segar i el Batre

Professors de la UVic, al XII Congrés de la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana

12.11.2020

Els professors de la Facultat d’Empresa i Comunicació Santi Ponce i José A. Corral, el professor de la Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes Jacint Torrents, i la tècnica de patrimoni cultural de la Diputació de Barcelona, María del Agua Cortés, van presentar una comunicació al XII Congrés de la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana, que enguany tractava de l’”Associacionisme cultural. Entre el mosaic i les xarxes”.

La comunicació presentada, “Panoràmica de les festes del segar i el batre a Catalunya”, és la primera part d’un estudi en curs que pretén investigar, documentar i difondre aquestes festes populars per contribuir a preservar el patrimoni cultural material i immaterial que atresoren. L’estudi descriu, entre altres, les característiques de les festes atenent a cinc dimensions: els objectius i les motivacions que impulsaren la creació i el manteniment de les festes; la cronologia i la seva localització; les feines i les eines tradicionals pròpies del cicle del blat que s’hi recreen; les activitats no directament relacionades amb el cicle del blat que paral·lelament hi tenen lloc, i les tasques de planificació, organització i lideratge que fan possible la celebració de les festes.

El Congrés, organitzat per l’Institut Ramon Muntaner, la Universitat Rovira i Virgili, el Centre de Lectura de Reus i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, es va celebrar en format virtual els dies 6 i 7 de novembre.