Richard Samson a TSIUC 20

Richard Samson participa a la 21a edició de la Trobada dels Serveis Informàtics de les Universitats de Catalunya

02.12.2020

El director de la Unitat de Docència Universitària i Tecnologia Educativa de la UVic-UCC, Richard Samson, va participar el dia 26 de novembre passat a la 21a Trobada dels Serveis Informàtics de les Universitats de Catalunya (TSIUC), organitzada pel Consorci dels Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC). La jornada s’havia de celebrar presencialment a la Universitat de Girona, però es va haver de fer telemàticament a causa de la situació pandèmica. L'emissió es va gravar i es pot consultar a YouTube.

Amb l’objectiu de debatre “Els reptes de present i futur a l’educació superior del segle XXI” els organitzadors de la jornada van convidar a una taula rodona els experts que han estat al capdavant del procés de canvi que han experimentat les universitats catalanes arran de la crisi de la Covid-19. Richard Samson va estar acompanyat per la vicerectora per a Projectes de Docència de la UPF, Cristina Gelpí; el vicerector de Qualitat i Transparència de la UdG, Pepus Daunis; l’adjunt a les TIC de la rectora de la URV, Jordi Duch; el vicerector de Docència i Aprenentatge de la UOC, Carles Sigalés, i el catedràtic d’Educació de la URL, Jordi Riera.

Preguntat sobre què hem après i què estem aprenent d’aquesta crisi pandèmica, Richard Samson va exposar que les universitats han demostrat capacitat de reacció, però que s’han trobat amb diversos esculls importants, provocats sobretot per l’excepcionalitat i la urgència de la situació. La dificultat per integrar la videoconferència dins els entorns tecnològics existents; la falta d’equitat a l’hora d’accedir als recursos per part d’estudiantat i el professorat; o la manca d’un sistema d’avaluacions no presencials amb garanties, són alguns temes que s’han hagut de tenir en compte per poder mantenir o millorar la qualitat formativa amb presencialitat reduïda.

També va fer referència a la necessitat d’abordar la transformació digital de les universitats presencials. “No crec que hi hagi resistència digital mentre les coses funcionin”, afirmava Samson, mentre assegurava “que la universitat, tot i voler liderar el canvi tecnològic, encara va molt a remolc de la societat”. També va posar èmfasi en el repte de buscar millores en la qualitat docent que ha de tendir cap a opcions més obertes i a metodologies més actives. “Hem d’anar cap a la individualització de la formació amb models pedagògics en què el professorat s’aparti del centre i que els estudiants prenguin un protagonisme més actiu”, i per això va afegir que “caldrà ajudar el professorat a formar-se en aquesta nova metodologia”.

La jornada fou inaugurada pel director general del Consorci de Serveis Universitaris, Miquel Puig, la va moderar el secretari executiu de l’ACUP, Josep M. Vilalta, i la va cloure el president de l’AQU, Josep Joan Moreso.

La participació de la UVic en aquesta taula rodona és testimoni de la implicació i el treball en xarxa de la UDUTE a l'hora d'afrontar els reptes importants del moment.

Només uns dies abans, els dies 18 i 19 de novembre tot l'equip UDUTE, juntament amb la Núria Costa (ATIC), va assistir al congrés en línia MoodleMoot Spain 2020, on Richard Samson va gestionar i moderar una taula rodona sobre els serveis de les plataformes d'aprenentatge de la "Red d'Administradores Moodle de Universidades" (RAMU), amb participació d'uns 60 representants i responsables de tot l'estat.