Recerca

Roberto Elosua lidera un estudi que relaciona la realització d’activitat física amb la prevenció de malalties cardiovasculars

08.10.2020

Fer 150 minuts d’activitat física d’intensitat moderada (caminar ràpid o ballar, per exemple) o 75 minuts d’activitat vigorosa (córrer o altres esports) a la setmana, com recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS), redueix el risc de mortalitat un 16%. Alhora, fa caure en un 27% el risc de mortalitat cardiovascular i d’accidents cardiovasculars en un 12%. Així ho destaca un estudi que publica la Revista Española de Cardiología i que ha liderat Roberto Elosua, catedràtic d’Epidemiologia i docent a la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, juntament amb investigadors de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM) i del CIBERCV –del qual també forma part Elosua–, i el CIBERESP, a més de metges de l’Hospital del Mar.

El treball també revela que realitzar una activitat física entre 3 i 5 vegades superior a la recomanada, maximitza el benefici. Per sobre d’aquesta quantitat, no s’observa cap benefici addicional. L’objectiu principal d’aquest estudi era respondre a la pregunta “quina és la quantitat mínima i la quantitat màxima d’activitat física per optimitzar els beneficis sobre la salut cardiovascular?”.

Seguiment de més d’11.000 persones

L’estudi ha fet un seguiment d’11.158 persones durant més de 7 anys, totes procedents de l’estudi REGICOR (Registre Gironí del Cor). Les dades de l’activitat física dels participants, persones d’entre 25 i 79 anys, es van recollir amb uns qüestionaris validats, en els quals s’especificaven fins a 64 tipus d’activitats. Els accidents cardiovasculars i la mortalitat (863 persones van morir durant l’estudi), es van identificar amb aquests contactes i amb el creuament de dades amb el programa d’analítica de dades per a la recerca i la innovació en salut (PADRIS), del Departament de Salut de la Generalitat.

El Dr. Helmut Schröder, un dels signants de l’estudi i investigador de l’IMIM i del CIBER en Epidemiologia i Salut Pública (CIBERESP), ha apuntat que “els resultats de l’estudi indiquen que la pràctica d’activitat física d’intensitat moderada-vigorosa s’associa amb un menor risc de malalties cardiovasculars i de mortalitat”. En aquest sentit, el Dr. Jaume Marrugat, també signant del treball i investigador de l’IMIM i del CIBERCV, ha destacat que els resultats més interessants són “que el benefici ja s’observa amb dosis petites d’activitat física. Seguir les recomanacions actuals de l’OMS s’associa amb una reducció del risc de presentar malalties cardiovasculars del 12% i de morir del 16%”. Alhora, “el benefici màxim s’observa en multiplicar per 4 la pràctica d’aquestes recomanacions, sense que s’observi un benefici addicional en incrementar l’activitat física per sobre d’aquest nivell”. No es van observar diferències per raó d’edat o de gènere.

Promoure un estil de vida saludable

Es calcula que la manca d’activitat física és la responsable del 6% de les malalties cardiovasculars, del 7% de les diabetis i del 9% de la mortalitat prematura. També que un de cada quatre adults europeus no segueix les recomanacions de l’OMS sobre l’activitat física, xifra que arriba al 35% a Espanya.

Davant això, el doctor Elosua, ha destacat “la importància de promoure un estil de vida saludable que incorpori la pràctica d’activitat física per a la prevenció de les malalties cardiovasculars”. Els autors indiquen que “la pràctica d’activitat física no només és una decisió individual, sinó que també exigeix el compromís dels organismes i institucions públics (ajuntaments i altres governs), per facilitar l’accés de la població a entorns on es poden realitzar fàcilment aquestes activitats, tant en entorns urbans com rurals”. Aquest projecte ha estat finançat amb ajuts de la Generalitat de Catalunya, del Instituto de Salud Carlos III i amb fons FEDER.