Skip to main content

Comunitat Universitària

Exposició Sous les violons
Exposició Sous les violons

‘Sous les violons, la plage!’ de cabosanroque a l’Ateneu de Vic

11.11.2021
Share

La parella d’artistes sonors format per Laia Torrents i Roger Aixut, cabosanroque, proposen una instal·lació interactiva amb el nom de “Sous les violons, la plage!” que tindrà lloc a l’adoberia Ca l’Alier del carrer Sant Francesc, 4 de Vic en el marc de les activitats organitzades per l’Ateneu  i ACVIC. Es tracta de la destrucció col·lectiva dels instruments d'un quartet de corda a cops de pedra mentre sona el Quartet de corda n. 66 en Sol major, Opus 77, de Haydn. La inauguració de la instal.lació tindrà lloc el dia 13 de novembre a les 19 h i s'hi podrà participar de dimecres a dissabte de 16h a 19h fins al 27 de novembre.

Cada impacte sobre els violins, la viola o el violoncel serà detectat per sensors i processat per un software que treballa amb algoritmes aleatoris, de manera que la veu de l’instrument impactat es modifica a l’atzar, sigui en harmonia, ritme o timbre, i per tant, cada encert fa que l’obra s’allunyi de l’original. El títol d’aquesta instal·lació interactiva fa referència a un dels eslògans més coneguts del maig del 1968 a París, “Sous les pavés, la plage!” (Sota les llambordes, la platja!). La frase feia al·lusió a la sorra que va aparèixer sota les llambordes del paviment quan els estudiants van muntar les barricades als carrers. La platja, espai de llibertat, tou i sense forma concreta, contraposada a la traça rectilínia dels carrers i el trànsit de direcció regulada. Tot i que finalment, ni la platja ni l’impossible van aparèixer, en aquells dies es van llançar llambordes contra totes les institucions, normes i jerarquies, amb la convicció de què la força col·lectiva podria destruir l’ordre establert.

La instal·lació vol jugar amb aquest sentit positiu de la destrucció i la seva capacitat de provocar esperança, tot i la incertesa del resultat final. La destrucció entesa com a forma de progrés i creació col·lectiva. El quartet de corda, paradigma de la forma musical del classicisme (moment històric canònic i regulador per excel·lència), és un entramat rígid de normes formals i relacions restrictives entre les quatre veus. L’alteració d’una sola nota suposa portar la forma cap a llocs prohibits normativament.

El resultat d’aquesta acció es recollirà en una exposició que tindrà lloc al Casino de Vic del 10 de desembre al 9 de gener, i que es podrà visitar de dilluns a diumenge de 17.30h a 20.30h.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns