Té la paraula

Agustí Rodríguez: “L’avaluació de riscos psicosocials ens ajudarà a detectar i millorar els aspectes que afecten la nostra salut mental i social”

Agustí Rodríguez és diplomat en Relacions Laborals per la Universitat Pompeu Fabra, màster en Seguretat Industrial i màster en Higiene Industrial per la UVic-UCC.  Fa 24 anys que treballa en prevenció i des de 2019 vetlla per la seguretat i la salut dels treballadors i treballadores de la UVic, com a tècnic de la Unitat de Benestar i Seguretat Laboral. Avui l’entrevistem perquè volem que ens expliqui com serà l’avaluació dels riscos psicosocials que es portarà a terme a la UVic.

Per què cal fer una avaluació dels riscos psicosocials a la comunitat universitària?

Primer de tot, perquè com a empresa amb treballadors i treballadores, hem de donar compliment a la Llei de prevenció de riscos laborals (31/1995). Aquesta llei estableix que les empreses han de detectar i avaluar els riscos i buscar mesures per eliminar-los o reduir-los. En aquest sentit, els riscos psicosocials formen part dels riscos laborals.

Per altra banda, la definició de salut va més enllà del benestar físic. No tindrem salut si ens manca benestar mental i social. L’avaluació de riscos psicosocials ens ajudarà a detectar i millorar aquells aspectes o dimensions que poden afectar la nostra salut mental i social.

Què són els riscos psicosocials i quins són els més freqüents en una comunitat com la nostra?

Els riscos psicosocials són aquells riscos que s’originen en l’organització del treball i que poden generar respostes o conseqüències de tipus emocional, cognitiu, conductual i, fins i tot, fisiològic a la persona.

L’avaluació de riscos avalua dimensions psicosocials pròpies del treball, com poden ser les demandes psicològiques (exigències quantitatives, ritme  de treball, etc.), però també avalua dimensions com el conflicte treball - família, el control sobre el treball, etc.

Com es farà l’enquesta?

El mètode utilitzat és el CoPsoQ PSQCAT. És un mètode de referència i un dels més usats en l’avaluació dels riscos psicosocials en l’entorn laboral. Aquest mètode garanteix la participació dels diferents agents socials de l’empresa i incorpora una metodologia científica. S’ha creat un grup de treball format per la Unitat de Benestar Laboral, representants de la FUBalmes, delegats de prevenció i treballadors i treballadores de la UVic. Aquest grup de treball ha elaborat les diferents fases del procés. Es passarà un qüestionari  a través d’un enllaç que rebran tots els treballadors i treballadores per mitjà d'un correu electrònic.

Per a què serviran els resultats?

Els resultats hauran de servir per desenvolupar les mesures necessàries per suprimir o reduir el risc en aquelles dimensions psicosocials que surtin desfavorables. Per aconseguir-ho, les mesures preventives seran proposades i desplegades pel grup de treball i amb la participació dels treballadors i treballadores. En definitiva, ens ha de servir per enfortir-nos com a organització, dotant la UVic i els seus treballadors i treballadores de recursos per ajudar a millorar la salut i el benestar.

Quines accions creus que es podran emprendre?

El grup de treball haurà d’estudiar quines són les dimensions de risc psicosocial que són més o menys problemàtiques. Haurà de buscar-ne l’origen i les mesures preventives.

Serà molt important, en aquesta fase, la creació de cercles de prevenció. Els cercles de prevenció estaran formats per treballadors i treballadores de l’àmbit d’estudi en el qual les condicions d’exposició surtin desfavorables. El Cercle de Prevenció ajudarà a buscar mesures per reduir o eliminar les mesures desfavorables.

En funció de les condicions desfavorables, s’hauran de concretar les mesures, però en tot cas les mesures hauran d’anar encaminades a millorar el contingut del treball, el treball cooperatiu, les exigències emocionals i les condicions de treball.

Per què és important que hi participi tothom?

Perquè l’enquesta sigui tan representativa com sigui possible. No podrem valorar els riscos psicosocials si en l’enquesta hi participa poca gent, perquè no serà prou representativa.

Per garantir que les dades de l’avaluació són vàlides, fa falta una alta participació de la plantilla. Per tant, cal que la taxa de resposta sigui alta. Es considera acceptable a partir del 60% de la plantilla. Si la taxa de resposta és alta, podrem avaluar els llocs de treball, detectar les dimensions desfavorables i implantar les mesures preventives.