Té la paraula
Té la paraula

Ignasi Coll: “Conèixer les trajectòries dels nostres exalumnes de Publicitat i Relacions Públiques ens permet veure cap on van els nous perfils professionals”

20.05.2021
Share

Ignasi Coll es va llicenciar en Psicologia, especialitat en Psicologia de les Organitzacions l’any 1987 a la Universitat Autònoma de Barcelona. Va començar a treballar a la UVic el 2003, fent docència en l’àmbit d'Investigació de Mercats i Anàlisi del Consumidor. És membre de la comissió organitzadora dels actes de commemoració del 20è aniversari dels estudis de Publicitat i Relacions Públiques (PiRP) de la UVic.

Primer de tot explica’ns de quina manera penseu celebrar aquests primers vint anys?

Amb motiu de la commemoració del vintè aniversari del grau de Publicitat i Relacions Públiques es desplegaran un seguit d’activitats que tenen com a eix principal donar veu als nostres exalumnes (alumni). A través d’un seguit de xerrades, els posarem en contacte amb els alumnes que cursen els estudis de PiRP a l’actualitat per tal que puguin estrènyer vincles i  servir de referent i d'estímul.

Les dades de què disposem de seguiment dels exalumnes, ens diuen que una part important dels nostres graduats ocupen llocs de treball molt qualificats, liderant departaments de publicitat, relacions públiques o màrqueting, i aquest és un valor que la Universitat vol transmetre als estudiants novells.

Explica’ns què són les Career Talks i quin objectiu persegueixen...

Pretenen ser moments de trobada, reunions virtuals i presencials en què els exalumnes de Publicitat i Relacions Públiques que hi participen ens explicaran les seves trajectòries professionals, acompanyades, en alguns casos, de retalls de vida més personals. L’objectiu és engrescar els nostres alumnes i mostrar diferents realitats a seguir, decisions vitals, errades, encerts, consells. Tot això en un format molt breu, de set o quinze minuts d’exposició, per finalitzar amb un torn obert de preguntes.

Com ha evolucionat el grau de Publicitat i Relacions Públiques en aquest temps?

Formalment, el grau ha passat tres canvis de plans d’estudi, el darrer el 2015 i, en aquest moment, està en ple procés de verificació de l’AQU.

Pensant en el que s’està fent i com, al meu entendre hi ha una sèrie de línies que, entre d’altres, podrien definir aquesta evolució com:

  • L’adaptació progressiva del grau a les necessitats professionals actuals i de futur, per exemple, amb una major representació del món digital i tecnològic o de les noves tendències en les diferents matèries i assignatures.
  • El trànsit gradual cap a una concepció de l’aprenentatge basat en les competències, intensificant el perfil més pràctic de les assignatures, amb una major presència de l’ús del mètode de cas, el treball en projectes transversals, que impliquen diverses assignatures, etc.
  • L’increment de l’oferta d’assignatures en llengua anglesa amb l’objectiu de fomentar-ne el coneixement i l'ús professional, així com la internacionalització del grau.

Quines trets diferencials té el grau de PiRP de la UVic?

Si ens atenem a les enquestes sobre imatge de la UVic i satisfacció de l’alumnat, en té diversos: els aspectes més ben valorats de la UVic remeten a la proximitat, capacitació i professionalitat del docent, percepció afavorida pel nombre reduït d’alumnes a l’aula; la qualitat de l’ensenyament, amb un component pràctic i d’orientació al món laboral rellevant o la dotació d’unes infraestructures molt ben valorades per l’alumnat.

D’altra banda, cal esmentar l’oportunitat de comptar amb professionals a l’aula, amb expertesa en determinades àrees o l’ús del brífing com a metodologia de resolució de casos. I, preparant el futur, l’assignatura de segon, Personal Branding, permet a l’alumne fer un primer exercici d’autoconeixement per, en un parell de cursos, anar dissenyant el seu perfil professional de cara a la cerca de pràctiques i de feina futura.

A qui recomanaries estudiar Publicitat i Relacions Públiques?

A persones inquietes, que els agradi el món de la comunicació i les relacions humanes en un sentit ampli, que vulguin desenvolupar les seves habilitats comunicatives, creatives, estratègiques, el treball en equip...

Com t’imagines aquests estudis d’aquí a vint anys?

Crec que l’entrada a l’era digital, la transformació tecnològica associada i com es dibuixa l’escenari de la inversió publicitària mundial, estan determinant, en bona part, el perfil del professional de la publicitat i, conseqüentment, la seva formació. Els actors que lideren la inversió publicitària arreu són els gegants globals i nadius d’Internet: Facebook, Amazon, Google... Per tant, pren importància aquella oferta formativa que incorpori, en gran mesura, contingut digital.

El seguiment dels exalumnes i la seva trajectòria laboral ha permès constatar la importància creixent d’aquests nous perfils professionals: maquetador i dissenyador web, Digital Account Executive, Digital Marketing Specialist, Community Manager, Web & App Developer, SEM Account Manager... que impliquen la gestió i dinamització de xarxes socials, la definició, redacció i gestió de continguts al web, el disseny i redacció de newsletters, la creació i planificació de contingut en xarxes socials, així com el seguiment dels resultats de l'activitat en xarxes socials i campanyes; la gestió de comunitats, la creació de contingut per a blogs; la interacció, dinamització i conversa amb els usuaris en les diferents plataformes socials; l’analítica digital; etc.

En l’aspecte més acadèmic, penso en una forma d’ensenyament molt interactiu, visual, que faciliti un ensenyament més dinàmic, més participatiu, col·laboratiu...

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns