Té la paraula

Josep Ayats: "e-Diversity ens permet ampliar l'oferta de formació contínua i arribar a un alumnat potencial geogràficament molt llunyà"

12.11.2020

Josep Ayats no necessita massa presentació ja que ha estat el protagonista d'aquesta secció en diverses ocasions. És llicenciat en Ciències Físiques per la Universitat de Barcelona (UB) i diploma d’Estudis Avançats en Meteorologia i Astronomia (UB). Va començar a treballar a la UVic l'any 1990 i és professor del Departament de Biociències a la Facultat de Ciències i Tecnologia. Com a delegat del rector per a la Formació Contínua, és el cap visible del gran projecte e-Diversity, que la UVic-UCC ha començat a desplegar aquest curs.

Què és e-Diversity?

És la plataforma per a la docència online de la UVic-UCC en l’àmbit de la formació continuada (cursos d’extensió universitària, postgraus i màsters), adreçada a un públic principalment internacional, inicialment llatinoamericà, i orientada a compartir i generar coneixement en tota mena de disciplines en els diversos àmbits de coneixement propis de la nostra universitat. És una plataforma digital amb dos vessants, l’estrictament docent i, alhora, el de la difusió atractiva d’aquesta formació professionalitzadora i la captació d’estudiantat internacional.

Què suposarà el projecte per al conjunt de la UVic-UCC?

Des del punt de vista quantitatiu, vol ser un instrument que ens permeti ampliar molt l’oferta de programes de formació contínua i que arribi a un potencial alumnat geogràficament molt llunyà. De fet, l’origen del projecte és anterior al context actual de crisi sanitària i de limitacions de mobilitat, un context que la fa encara més atractiva. Però, des d’un punt de vista qualitatiu, e-Diversity vol ser un salt definitiu cap a la docència online, fent possible una estreta convivència de la docència a distància i l’atenció absolutament directa, individualitzada i propera del professor envers l’alumne.

Quina serà la metodologia d’e-Diversity?

El model docent està concebut per crear aquests vincles de proximitat entre alumnes i professors, trencant  barreres geogràfiques i fomentant el creixement acadèmic, personal i professional dels i les estudiants. La lògica didàctica d’e-Diversity es fonamenta en quatre passos: indagar, comprendre, interpretar i aplicar. I, a partir d’una organització temporal d’assignatures compartimentades en setmanes, tots els programes tindran en comú un mateix tipus de recursos teòrics i pràctics, un component audiovisual rellevant, un campus virtual propi i, òbviament, una aula virtual específica per cada curs que possibiliti aquest acompanyament a l’estudiant en el seu procés d’aprenentatge.

Quins programes hi haurà?

Algunes de les primeres propostes formatives d’e-Diversity estan vinculades als àmbits del màrqueting digital, el comerç electrònic, les xarxes socials i l’emprenedoria, però ja hi ha en preparació altres programes dels àmbits de la salut, la comunicació, el disseny i l’educació. En definitiva, tots els àmbits de coneixement de la UVic-UCC hi seran presents. Confiem que en el transcurs dels propers mesos seran moltes altres les iniciatives docents que prendran cos a través del format digital que planteja aquesta plataforma. Estem començant a registrar matrícules i peticions d’informació per part de l'alumnat, i rebem propostes molt interessants de professors, tant de la casa com externs.

Com reforça la internacionalització del conjunt de la UVic-UCC?

Sens dubte que el naixement d’e-Diversity reforçarà significativament l’oferta de formació contínua internacional que ja s’estava duent a terme, com per exemple, els programes Study Abroad. De fet, la plataforma ha nascut amb aquesta mirada internacional, que anirà creixent a poc a poc. Les primeres formacions s’adrecen sobretot a un públic espanyol i progressivament s’aniran obrint més i més al públic llatinoamericà. Però la voluntat d’e-Diversity és ampliar el seu abast lingüístic a d’altres àmbits del ventall universitari internacional. Progressivament, és clar.

Caldrà explorar altres potencialitats en el camp de la internacionalització de la Universitat, però d’entrada sembla evident que e-Diversity podria ser un element relacional interessant en el temps previ a les estades presencials a la UVic-UCC d’estudiants internacionals, en el marc dels programes d’intercanvi que ja estan establerts.

Segur que engegar un projecte d’aquestes característiques ha requerit molta complicitat. Amb qui has comptat per tirar-lo endavant?

e-Diversity depèn orgànicament del Vicerectorat d'Ordenació Acadèmica i del Centre Internacional de Formació Contínua tant de Vic com de Manresa. Però, de pic o de palada, és un projecte en què han d’intervenir totes les àrees funcionals de la Universitat. Eumo_dc és la unitat encarregada de pilotar la plataforma digital. El desplegament audiovisual necessari per al desenvolupament dels programes el du a terme l'equip de professionals d'UMedia. La cobertura tecnològica la proporcionarà l’Àrea de les TIC. I òbviament, les àrees de Comunicació i de Màrqueting i la de Gestió Acadèmica o la de Docència Universitària i Tecnologia Educativa hi tenen també un paper rellevant. I per descomptat, hi ha tot el cos docent que teixeix les assignatures i les formacions, dotant de contingut real tot el projecte.