Té la paraula

M. Àngels Pinyana: "Tenim el repte d'incorporar com a 'nova normalitat' els canvis metodològics que s'esdevenen després de la pandèmia"

20.01.2022

M. Àngels Pinyana és doctora en Filologia Anglesa per la UAB i professora agregada a la Facultat d'Empresa i Comunicació. Amb una relació de tres dècades amb la UVic, el juny del 2021 fou nomenada pel patronat de la Fundació Universitària Balmes, vicerectora d'Ordenació Acadèmica, en substitució de Cristina Vaqué, que havia estat cinc anys en el càrrec.

Com ha anat la primera arrencada de curs com a vicerectora d’Ordenació Acadèmica?

La veritat és que ha estat complicada. Fins ara sols m’havia d’ocupar de les meves classes i la meva recerca. Ara em cal pensar i prendre decisions sobre molts aspectes diferents del context universitari dels quals en tenia coneixement però no en tenia experiència. Tot i que la Cristina Vaqué i l’Olga Pedragosa em van fer un bon traspàs d’informació durant el mes de juliol, a l’inici de curs he hagut d’aprendre a treballar amb molta prudència. Sobretot degut al fet de no conèixer en profunditat els temes que ara treballo. Les persones que formen l’equip amb qui treballo m’han guiat, i me’n refio molt.

En quins aspectes del vicerectorat et toca invertir més energia?

Tots els aspectes que tenen a veure amb la qualitat de les titulacions. Hem iniciat un nou curs amb un nou Reial Decret que estableix una organització dels ensenyaments universitaris i de la qualitat de les titulacions diferents al que teníem fins ara. Això ens obliga, per exemple, a canviar la manera de treballar, a adaptar el contingut de les verificacions dels títols o a fer  modificacions dels títols dins un temps determinat, entre d’altres aspectes. Sort n’hi ha que tant  en Ramon Reig, l’adjunt al VOA, com totes les persones de l’oficina tècnica del VOA (Berta Antoja, Marta Bayot, Assumpta Casals, Cristina Font, Sandra Parés i Laia Solà) fan un treball excel·lent. La seva expertesa i compromís fa que tot sigui més fàcil.

Quins són els principals reptes que afronta la institució en l’àmbit acadèmic en els propers anys?

A part de saber-nos adaptar a tot allò que ens demana el nou Reial Decret sense gaire escarafalls, un dels reptes principals és saber incorporar com a “nova normalitat” els canvis metodològics i d’organització en la docència que s’esdevenen després de la pandèmia. Un exemple molt clar és que sapiguem integrar eines i mètodes de treball a distancia a les nostres classes i que en sapiguem treure profit per donar més qualitat docent. Un altre repte és que sapiguem ajustar la nostra oferta formativa a les necessitats de l’estudiantat, tant en les titulacions de grau com en les de formació continuada.

Amb quines eines comptem per afrontar-los?

Doncs comptem amb un gran equip docent molt motivat a treballar perquè les titulacions siguin tan ajustades a aquesta nova realitat com sigui possible. Pel que fa a la formació del professorat comptem amb el CIFE i l’UDUTE, liderats per en Toni Portell i en Richard Samson respectivament, que ens proporcionen cursos de formació i assessorament. Quant a suport per a l’estudiantat tenim tota una sèrie de serveis que tenen per objectiu en major o menor mesura afrontar aquests reptes.

La feina que fas ara és com t’imaginaves que seria abans d’acceptar el càrrec? Què fas per desconnectar?

Una qüestió que trobo molt interessant i que, abans d’acceptar el càrrec de vicerectora no percebia amb tota les seva dimensió, és el fet que la UVic- UCC no son únicament els centres de Vic sinó quatre fundacions (Balmes, FEES, Manresa i Elisava) i els centres adscrits, repartits a diferents punts geogràfics. Tots ells amb particularitats pròpies que cal tenir en ment a l’hora de pensar en la oferta formativa, les normatives, les qüestions de qualitat, etc.

Per desconnectar m’agrada estar amb la meva família, llegir un llibre que m'absorbeixi o fer activitat física. Qualsevol cosa que sigui moure’m a la natura em va bé.