Té la paraula

Mariona Casas: "Com moltes altres habilitats, de parlar en públic en pot aprendre tothom"

19.10.2020

Mariona Casas és doctora en Didàctica de la Llengua i la Literatura i llicenciada en Periodisme i en Humanitats. Actualment coordina el doble grau en Mestre d’Educació Infantil / Mestre d’Educació Primària. L'any 2016 va treure el llibre Els secrets de parlar amb públic a Eumo Editorial i ara persevera en la tasca d'ensenyar-nos a parlar bé, amb L'oratòria a l'abast de tothom, juntament amb Josep M. Castellà i Montserrat Vilà, que són experts en discurs oral i es dediquen a la formació en oratòria. El proper 29 d'octubre, a les 19h, Mariona Casas oferirà un taller d'oratòria als membres d'UAlumni.

Tothom pot ser capaç d’expressar-se bé en públic?

En principi, sí. És el que reivindiquem al llibre: que parlar bé en públic és a l’abast de tothom. De fet, un dels primers tòpics que desmuntem és que saber expressar-se oralment sigui un do innat. No és cert. Pot costar més o menys esforç i temps, ens pot agradar més o menys, però, com moltes altres habilitats, de parlar en públic en pot aprendre tothom. Cal dir que la majoria de la gent hi pateix una mica, és clar, i que un percentatge molt petit fins i tot pot tenir dificultats extremes per comunicar-se en públic, però el llibre està pensat, sobretot, per a aquesta majoria, la que hi pateix i a la qual justament proposem recursos i estratègies perquè puguin comunicar-se amb eficàcia i naturalitat en un context quotidià o professional.

Per què és important parlar bé?

Perquè avui dia parlar bé en públic no és un luxe, sinó un requisit, una necessitat. Trobaríem molt poques professions o oficis en els quals no ens calgués comunicar-nos oralment amb els nostres col·legues, i el mateix passa en l’àmbit personal, familiar o social. Som éssers socials i la comunicació forma part del nostre ADN. Com deia abans, saber-se expressar no és un art elitista, sinó una competència bàsica, que ens iguala com a ciutadans i ciutadanes. La comunicació oral no ha de ser monopoli de ningú.

Quins són els aspectes que impedeixen fer un bon discurs?

Són d’índole diversa i al llarg del llibre els desgranem i agrupem en cinc blocs, perquè reconèixer els obstacles és el primer pas per superar-los. La manca de confiança i de seguretat en nosaltres mateixos és la primera dificultat que hem vèncer (bloc 1). Organitzar bé les idees i tenir clar a qui ens adrecem (bloc 2), com també saber-nos comunicar més enllà de les paraules, és a dir, a través del cos i la mirada (bloc 3), són altres aspectes que s’han de treballar a l’hora de fer un bon discurs. També convé desenvolupar estratègies per explicar-nos amb claredat i per saber defensar el nostre punt de vista (bloc 4). Finalment, i ara més que mai, cal conèixer com podem dominar la comunicació a través de les tecnologies digitals (bloc 5).

Els tres mateixos autors ja vau escriure el llibre Els secrets de parlar en públic. Què té de diferent L’oratòria a l’abast de tothom?

L’oratòria a l’abast de tothom parteix dels mateixos principis que Els secrets de parlar en públic, perquè tots tres autors som docents universitaris que, entre d’altres facetes, ens dediquem a l’ensenyament i l’aprenentatge del discurs oral formal. El nostre objectiu és apropar l’oratòria a tothom i, en aquest sentit, el nou llibre explora altres formats per arribar a perfils de lectors més variats. Els secrets de parlar en públic era més acadèmic i potser hi havia col·lectius d’altres àmbits que no se sentien convidats a llegir-lo. Amb L’oratòria a l’abast de tothom voldríem que qualsevol persona se sentís interpel·lada a donar-hi un cop d’ull ja que, tal com diu el títol, és un llibre adreçat a tothom.

Una persona que vulgui millorar la seva expressió oral, què hi trobarà que la pugui ajudar?

En una pregunta precedent ja he esmentat els cinc blocs de què consta el llibre. A L’oratòria a l’abast de tothom hem procurat presentar els continguts d’una manera molt clara, sintètica, assequible i visual (amb la col·laboració de l’il·lustrador Morad Abselam). Cada bloc va precedit d’un test inicial perquè cadascú conegui el seu punt de partida i, tot seguit, despleguem cada bloc en dos o tres capítols, tots amb la mateixa estructura: en primer lloc, presentem el cas d’una persona que ha de millorar un aspecte de la comunicació oral, que és el fil conductor per a la resta de seccions del capítol. Després presentem dues seccions, Les preguntes clau i la Caixa d’eines, que ofereixen tres idees clau cadascuna i un ventall de recursos i recomanacions vinculats a l’aspecte que es tracta. La secció següent es titula Desmuntem el tòpic i està dedicada a combatre prejudicis sobre la comunicació oral, com el que he comentat al principi (que saber parlar en públic és innat). Finalment, cada capítol es tanca amb un fragment d’un discurs real, que il·lustra algunes de les estratègies comunicatives desenvolupades al llarg del capítol.

A qui voleu arribar? A qui pot interessar el llibre?

A tothom! És a dir, a les persones que pateixen quan han de parlar davant de molta gent, a les que els nervis els traeixen, a les que no s’atreveixen a parlar en públic, a les que sí que s’hi atreveixen però no saben com preparar una intervenció oral, a les que els costa defensar amb convicció el seu punt de vista, etc. L’oratòria a l’abast de tothom pot interessar a qui es trobi en alguna d’aquestes circumstàncies o en d’altres de semblants. I també a aquelles persones que ja fan intervencions en públic amb desimboltura, perquè al llibre també hi trobaran recomanacions per reforçar el seu estil comunicatiu.